گلدان چوبی از جنس چوب ترموود ضد رطوبت که بر روی دیواره بالکن نصب شده است و در داخل آن گیاه کاشته میشود.

گلدان چوبی از جنس چوب ترموود ضد رطوبت که بر روی دیواره بالکن نصب شده است و در داخل آن گیاه کاشته میشود.


همت شهرداری مشهد جهت اجرای روف گاردن و بام سبز در ساختمان ها

3 سال از زمان ابلاغ مصوبه شورای شهر مشهد مبنی بر ارائه بسته های تشویقی جهت ترویج بام سبز ( روف گاردن ) میگذرد (مصوبه شماره 146 مورخ 1393). با این وجود تعداد بام سبز های اجرا شده در شهر مشهد همچنان اندک می باشد. در این مقاله ضمن بررسی مزایای اجرا بام سبز در شهر مشهد ، در مصاحبه با مهندس سلامی (مدیرعامل سازمان پارک ها شهرداری مشهد ) ضرورت و برنامه های شهرداری مشهد جهت حمایت و ارائه بسته های تشویقی به منظور اجرا روف گاردن ، بام سبز و تراس سبز برررسی میشوند.

ضرورت احداث باغ‌بام‌ها تا 10 سال دیگر

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اجرای طرح باغ بام را یکی از ضرورت‌های توسعه فضای سبز مشهد عنوان می‌کند. وی صراحتا از محدودیت‌های توسعه فضای سبز در فضاهای عمومی شهری به‌ویژه در هسته متراکم مشهد می‌گوید و تاکید می‌کند: طرح باغ بام از راه حل‌های توسعه فضای سبز به ویژه در محدوده‌ اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) است.

به گفته خلیل ا… کاظمی، اجرای باغ بام نه تنها هیچ ضرر و زیانی ندارند، بلکه از فعالیت‌هایی هستند که اگر امروز فرهنگ‌سازی و اجرا نشود، مطمئنا 10 سال دیگر با توجه به تراکم مشهد، باید در این شهر اجرا شود.

توسعه فضای سبز روی پشت‌بام؛ چرا؟

اما افزایش قیمت زمین و محدودیت‌های موجود در فضاهای شهری، از مواردی هستند که به زعم مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ، منجر به توسعه فضای سبز در پشت‌ بام‌ها شده‌اند. اجرای باغ بام و فضای سبز در پشت‌بام‌ها سال‌هاست که در کشورهای توسعه یافته به طور ویژه‌ای در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و اجرا شده است.

کاهش دما در روزهای گرم تابستان و تلطیف هوای شهر از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای فضای سبز در پشت‌بام ساختمان‌ها به شمار می‌رود. سلامی می‌گوید: در تابستان براثر تابش نور خورشید، جزایر گرمایی ایجاد می‌شود که تیره بودن آسفالت برآن می‌افزاید و با اجرای باغ بام، پوشش گیاهی موجود از گرمای هوا می‌کاهد و به خنک‌تر شدن ساختمان در فصل تابستان کمک می‌کند.

مدیر عامل سازمان پارک ها ی مشهد از مزیت‌های دیگر اجرای باغ بام ( روف گاردن ) در ساختمان‌های مشهد نیز نام می‌برد که از آن جمله می‌توان به کاهش استفاده از کولر و صرفه جویی در مصرف آب وبرق اشاره کرد، آن هم در حالی که پس از اجرای قانون هدفمند‌ سازی یارانه‌ها، شاهد افزایش نرخ آب و برق مصرفی در شهرها بودیم.

حتی برخی مسئولان در روزهای اخیر درباره استفاده از کولرهای برقی و افزایش بیش از اندازه برق مصرفی شهروندان هشدار داده بودند. اما ظاهرا مزیت‌های اجرای باغ بام ( بام سبز ) تنها به روزهای گرم سال به ویژه در تابستان معطوف نمی‌شود.

طبق گفته مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای‌ سبز، این پوشش گیاهی در فصل زمستان باعث جلوگیری از خروج گرما از ساختمان و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شود.

مهندس سلامی می‌گوید اجرای باغ بام علاوه بر اینکه سرانه فضای سبز در مشهد را افزایش خواهد داد، با پوششی که دارد، باعث جلوگیری از 30درصد هدر رفت انرژی در تابستان و زمستان می‌شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح در پشت‌بام‌ است، به‌طوری که لایه‌های خاک و پوشش‌های گیاهی سطح ‌بام‌ها آب باران را جذب و در نتیجه باعث خروج حجم کمتری آب از ناودانی‌ها می‌شود. طراحی و اجرا روف گاردن ، بام سبز و دیوار سبز آلاچیق و پرگولا ، فلاورباکس و مبلمان ویلایی در مشهد با استفاده از چوب ترموود فنلاندی

سلامی همچنین با اشاره به کنترل مصرف آب در طرح باغ‌ بام، می‌گوید: حتی می‌توان آب اضافه موجود در سطح بام را جمع‌آوری و داخل مخزنی انباشته و دوباره استفاده کرد.

بر اساس گفته این مسئول، شهروندان مشهدی، به ویژه ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی می‌توانند با اجرای طرح ‌باغ بام در پشت‌بام و تراس سبز در بالکن ساختمان های آپارتمانی به کاشت انواع سبزیجات مبادرت ورزند. طراحی و اجرا روف گاردن ، بام سبز و دیوار سبز آلاچیق و پرگولا ، فلاورباکس و مبلمان ویلایی در مشهد با استفاده از چوب ترموود فنلاندی

ایشان همچنین همچنین به تاثیرات مطلوب باغ بام در روند بهبودی بیماران اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که در کشوری همچون ژاپن، استفاده از باغ بام برای استفاده بیماران اجباری شده است و تحقیقات انجام شده بیانگر این مطلب است که بیمارانی که از این فضا استفاده کرده‌اند، زودتر مرخص شده‌اند.

به گفته مدیر‌عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ، طرح باغ‌بام به صورت آزمایشی در ساختمان خدمات شهری مشهد واقع در بولوار آزادی 21 و ساختمان‌های شهرداری در مناطق 7 و 8 اجرا شده است.

مردم اجرا کنند، حمایت می‌کنیم

با جدی شدن بحث اجرای طرح باغ بام در ساختمان‌های مشهد، مدیر‌عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری هم از اعطای تسهیلاتی برای این کار خبر داده است.

به گفته سلامی، شهرداری مشهد برای ترغیب شهروندان مشهدی به احداث باغ بام در پشت‌بام منازلشان، بسته‌های حمایتی و تشویقی را در نظر گرفته است.

آن‌طور که این مسئول درباره تسهیلات نقدی و بسته‌های حمایتی از اجرای طرح‌ باغ بام ( بام سبز و تراس سبز و روف گاردن ) از سوی شهروندان می‌گوید، تسهیلات 40هزار تومانی به ازای هر متر مربع باغ بام ایجاد شده به شهروندان مشهدی اعطا خواهد شد. البته طبق اظهارات سلامی، خدمات مشاوره‌ای برای اجرای هر چه بهتر طرح باغ بام ( روف گاردن ) از سوی شهروندان رایگان است.

طراحی و اجرا روف گاردن ، بام سبز و دیوار سبز آلاچیق و پرگولا ، فلاورباکس و مبلمان ویلایی در مشهد با استفاده از چوب ترموود فنلاندی

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *