دیوار سبز با گیاهان رونده و پیچک ها

دیوار سبز با گیاهان رونده و پیچک ها


گیاهان دیوار سبز کابلی

گیاهان بالا رونده (Climbing Plants)

پیچ ها و بالا رونده ها

 

گیاهان بالارونده گیاهانی هستند که لازم است به سمت بالا رشد کنند. در این گیاهان ویژگی بالاروندگی، تلاش برای مرگ و زندگی، در جهت رسیدن به ازتفاع کافی برای دریافت نور لازم به منظور تولید برگ های جدید، گل و در نهایت تشکیل بذر است. قسمت های بالاتر گیاه بالارونده بهتر قادر به پراکندن بذرها به عنوان کلید موفقیت در زنده ماندن هستند. می توان این فرآیند طبیعی را از طریق دقت در کاشت و مراقبت مناسب بهبود داد و همزمان از گل و شاخساره این گیاهان شگفت انگیز به صورت های مختلف بهره مند شد.

طراحی کاشت بالارونده ها اهمیت دارد، چون برخی از آنها به قدری پر رشد هستند که نمی­توانند برای محل های کوچک یا باغچه های داخل حیاط بکار روند. برخی از کلماتیس ها و دیگر گیاهان بالارونده گل های بزرگ تولید می کنند، اما واریته هایی نیز وجود دارند که بیشتر برگساره آنها اهمیت دارد مانند سیسوس و عشقه که می توانند برای پوشاندن دیوارها بکار روند. این گیاهان همچنین برای رشد روی فنس ها، درختان، آلاچیق ها و روی ساختمان ها و آلونک ها عالی هستند. برخی بالارونده ها نیز برای آویزان شدن مناسب هستند و بنابراین سبدهای آویزان را تزئین کرده و یا می توانند در روی دیواره ها برای آویزان شدن به پایین به کار روند. برخی گیاهان بالارونده مکان های دارای شرایط سایه آفتاب را ترجیح می دهند و انتخابی مناسب برای پوشش زمین هستند. برخی نیز میوه های زیبا تولید می کنند.

مراقبت و نگهداری

تمام گیاهان در صورتی که قوی شوند مراقبت و توجه کمی نیاز دارند و یک مراقبت ساده برای اطمینان از داشتن یک باغ  خانگی جالب در تمام طول سال را کفایت می کند. گیاهان دیوار سبز کابلی 

روشهای بالا رفتن از قیم

دمبرگهای پیچنده 

بالا رفتن موفق در گیاه شقایق از طریق دمبرگ های چندکاره حاصل می شود که به سمت قسمت خارجی گیاه میزبان رشد کرده و آنها را دربر می گیرند. دمبرگ به اطراف میزبان خم می شود و به گیاه اجازه می دهد تا به سمت بالا حرکت کرده و محل های دیگری را برای تکیه کردن به آن جستجو کند. توده ای از دمبرگ ها اتصال به میزبان را قوی می کند که در شقایق باعث ایجاد یک حالت یکپارچه با موقعیت ممتاز به عنوان یک شاه پیچ می شود. گیاهان دیوار سبز کابلی

تندریل های پیچنده ، روش بالاروفتن گیاهان بالارونده از قبیل انگور از دیوار سبز
تندریل های پیچنده ، روش بالا رفتن گیاهان بالارونده از قبیل انگور از دیوار سبز

تندریل های پیچنده

گل ساعتی از طریق تندریل های پیچنده(Twining tendrils)  از قیم بالا می رود. این به دلایل مختلف بسیار موثر است. تندریل ها از گره های روی ساقه بالا رفته و بطور فعال مکان هایی را برای بالا رفتن از قیم نزدیک آن و اغلب ساقه های دیگر همان گیاه جستجو می کنند. وقتی قیم یافت شد، تندریل همانند فنر به دور آن می پیچد. این حالت ضربه گیر بوده و گیاه را از آسیب ناشی از باد حفظ می کند. تندریل همچنین می تواند در جهت مخالف بپیچند و از این طریق هماهنگی بین گیاه و قیم ایجاد می شود که مطمئن تر است. گیاهان دیوار سبز کابلی

ساقه های بالارونده (Climbing stems)

برخی گیاهان از ساقه های خود برای یافتن قیم استفاده کرده و این روش موثر و سریع جهت محکم کردن موقعیت گیاه پیش از حرکت به سمت بالاست. آنها این عمل را با ساقه های با رشد طولانی که بصورت چرخشی حرکت می کنند انجام می دهند تا اینکه قیم را در بر بگیرد. سپس پیش از حرکت برای یافتن قیم دیگر شروع به پیچیدن در اطراف قیم می کند. گیاهان دیوار سبز کابلی

تندریل های پیچنده در گیاهان دیوار سبز کابلی

در اغلب گیاهان بالارونده ساقه اصلی همزمان با رشد گیاه در جهت عقربه ساعت می چرخد اما برخی گیاهان بالارونده در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند. غیر ممکن است که یک بالارونده ای که در یک جهت خاص می چرخد به گونه ای تربیت شود که در جهت مقابل بچرخد. گیاهان اغلب در صورتی که از جهت طبیعی منحرف شوند از بین می روند. گاهی ساقه های بالارونده به دور همدیگر می پیچند تا اسکلت محکمی ایجاد کنند که این اسکلت قوی و سخت بوده و به نگهداری کل گیاه کمک می کند.

ریشه های هوایی

روش موثر دیگر اتصال سریع گیاه به قیم ترغیب به ایجاد توده ای از ریشه های کوچک است که از ساقه خارج می شوند. این حالت اغلب در گیاه عشقه دیده می شود. به طور صحیح تر ریشه های هوایی، ریشه های نابجا خوانده می شوند. چون از ساقه و نه از ریشه منشاء می گیرند. عشقه در باغ رایح بوده و ریشه های نابجای آن به طور محکم به دیوار چسبیده به طوری که وقتی از دیوار جدا می شوند با جدا کردن قطعاتی از مواد ساختمانی به سطح دیوار

آسیب می رسانند.

این ریشه ها به عنوان نقطه تکیه گاه عمل کرده و سطح را بطور محکم گرفته و اجازه می دهد تا ساقه های پر رشد عشقه به سمت جلو پراکنده شوند. برخی بالارونده های گرمسیری بطور طبیعی از ریشه های هوایی به عنوان قیم یا تکیه گاه استفاده می کنند. مثال خوب آن گیاه درون خانه ای مونسترا است.

بالشتک های چسبنده

به صورت تقلید از بالشتک های مکنده کوچکی که قورباغه برای بالا رفتن از دیوار و سقف استفاده می کند.

بالشتک های چسبنده ، روش بالارفتن گونه از گیاهان به منظور ایجاد دیوار سبز است.
بالشتک های چسبنده ، روش بالارفتن گونه از گیاهان به منظور ایجاد دیوار سبز است.

ساقه های موچسب، از بالشتک های چسبنده(Adhesive pads)  در انتهای پیچک (تندریل) را برای بالا رفتن از دیوارها بکار می برند. این بالشتک های مکنده چسبندگی موثری برای اغلب سطوح دارند. اما همانند ریشه های نابجا عشقه موجب تخریب دیوار نمی شوند. پوشش پتو مانند دیوارها که از این طریق ایجاد می شود، موقعیت مطمئنی را برای گلدهی و پراکنده کردن میوه ها ایجاد می کند. این روش اتصال به سطوح همچنین یک حالت ضربه گیر و محافظ برای گیاه در مقابل آسیب ناشی از جریان باد ایجاد می کند.

شیوه رشد بالارونده ها

رشد روی دیوار

دیوارها سطح یکنواختی ایجاد می کنند که بالارونده ها روی آن تربیت شده و علاوه بر آن مزایای دیگری مانند فراهم کردن گرمای تابشی برای افزایش رشد یا میوه دهی نیز دارد. اگر ظاهر یک دیوار نامطلوب باشد؛ می توان از بالارونده ها برای پوشش آن استفاده کرد. همچنین با تربیت صحیح و خردمندانه و نیز هرس، بالارونده ها میتوانند باعث تکمیل و افزایش جذابیت و زیبایی موجود در سطح سنگی یا آجر کاری شده گردند.

در شروع کار دیواری را انتخاب کنید که در بیشتر طول روز از آفتاب کامل برخوردار بوده و به خاطر داشته باشید که گیاه بالارونده را دست کم در فاصله60 سانتی متری از پایین دیوار بکارید و بهتر است خاک آن را مرطوب نگه دارید بطوری که گیاهان جوان خشک نشوند.

بالا رفتن از درختان و درختچه ها

در شرایط طبیعی، برخی بالارونده ها روی درختان و درختچه ها رشد کرده و از طریق ساقه ها و انشعابات آنها به میزبان خود می چسبند. این یک پدیده عالی برای رعایت در باغ است. درختان وسیله ای برای بالا رفتن بالا رونده های قابل توجهی مانند شقایق مونتانا، پیچ گلایسین و پیچ امین الدوله هستند. این ها بالارونده های ویژه ای هستند و درختان بزرگ را به عنوان یک مکان مهم برای تحمل نیرو می یابند. این گیاهان به سرعت حتی به بزرگترین درختان غلبه خواهند کرد. در کلماتیس نوع مونتانا، گیاهان می توانند درختچه ها و درختان جوان را فرا گرفته و پوششی از شاخ و برگ را ایجاد کنند که در بهار همانند ریزش برف در پایییز شکوفا می شوند.

تکیه بر گیاهان علفی

برای بالارونده هایی که فاقد انرژی و قدرت لازم برای رشد طولانی هستند، همانند برخی از ارقام کلماتیس هیبرید و علفی، می توان کمک کرد تا با تکیه بر گیاهان علفی باغچه ای رشد کنند. با افزودن برخی از شاخه های نگهدارنده فندق(Hazel)  یا طاووسی، این گیاهان می توانند به گیاهانی مانند مینا دائمی، سوسن یا وردها بپیچند. ترکیب رنگ ها باید همیشه پیش از کاشت برنامه ریزی شوند. مواردی که باید درنظر گرفته شوند شامل رنگ گل، میوه و برگ است. دیوار سبز کابلی   روف گاردن    دیوار سبز کابلی

تکیه بر پرچین ها

پرچین ها فرصت خوبی برای نمایش بالارونده ها ایجاد می کنند. برخی از آنها عنصری برای پیچیدن هستند و می توانند ظاهر جذابی ایجاد نمایند. برخی گیاهان مانند کلماتیس مونتانا، پیچ امین الدوله و پیچ گلایسین همگی در افزودن رنگ به یک پرچین طبیعی یا به یک درخت بلند و تیره مخروطیان خوب هستند. پیچ های امین الدوله نه تنها اثر پوشاننده شگفت انگیز بویژه در پنهان کردن هر پرچین بدنما دارند، بلکه می توان عطر شگفت انگیز نیز تولید کنند. تضاد رنگ برگساره مخروطیان و گل های یکدست کلماتیس مونتانا ارزش خوبی داشته و رنگ خوبی را به ظاهر غمگیم مخروطیان می دهند. این بالارونده های پر رشد ممکن است به یک هرس سالانه غیر انتخابی پس از گلدهی جهت محدود کردن رشد نیاز داشته باشند.

گیاهان بالا رونده

آریستولوخیا، گل پلیکان

Pelican Flower

Aristolochia spp.

Aristolochiaceae

دارای بیش از 300 گونه است که بیشتر آنها بومی آمریکا لاتین هستند. آریستولوخیا به علت رشد عجیب و بسیار جذاب گل ها که شبیه شیپور گوش مانند و موجدار است و گاهی دارای بوی مشک است، به عنوان گیاه بالارونده استفاده می شود. رنگ های تیره و موزائیکی آنها منحصر بفرد و جالب توجه است. گل ها در بعضی از آنها دارای بوی نامطبوع است. شیرابه گیاه سمی بوده و در جایی که بچه ها بازی می کنند نباید کشت شود.

این گیاه در باغ یا گلخانه می تواند رشد کرده و به نسبت مقاوم است. اگرچه خشکی را در طبیعت تحمل می کند، اما در صورت استفاده در باغ به عنوان درخت بالارونده باید مرتب آبیاری شود. گل های بزرگ، آن را برای استفاده در محل هایی که گیاه تا سقف رشد می کند مناسب می سازد.

آمپلوپسیس

Blueberry climber

Ampelopsis spp.

Vitaceae

گیاهی خزان دار بوده و بومی شمال شرقی آسیا است. یک گیاه بالارونده عمومی ایده آل برای فضای سبز شهری است. میوه های این گیاه غذای پرندگان را تامین کرده و خود گیاه، برگساره های جذابی در پاییز دارد. گیاه برای بالا رفتن از قیم از تندریل استفاده کرده، پر رشد بوده و نیاز به فضای زیاد و تکیه گاه دارد. نام گیاه از میوه های آبی رنگ آن گرفته شده است. برای باغ ها مناسب است و در سایه یا آفتاب قادر به رشد می باشد. میوه های آن شبیه انگور بوده و در پاییز از شیری به رنگ آبی روشن تغییر رنگ می دهد. ارتفاع بسته به گونه و واریته از 3 تا 10 متر متغیر بوده و گسترش عرضی آن به 1.2 متر میرسد. سرما را تا 15- درجه سانتیگراد تحمل کرده و در محل سایه-آفتاب رشد خوبی دارد.

ازملک

Smilax

Smilax.spp.

Smilacaceae

ازملک شامل بیش از 200 گونه خزان دار یا همیشه سبز است که بیشتر آنها بالارونده هستند و در نواحی گرمسیری و معتدل یافت می شوند. ساقه های آنها بصورت زیگزاگ رشد کرده و در محل گره ها تغییر جهت می دهند. ساقه های زاویه دار مجهز به تیغ های برگشته به پایین هستند که به بالا رفتن گیاه از قیم کمک می کنند. از این گیاه به خاطر برگ های بیضوی سبز براق کوچک که به تعداد زیاد روی آن ظاهر می شوند؛ برای پوشاندن دیوار استفاده می شود. در ایران در جنگل های شمال به مقدار زیاد پراکنده و گسترش یافته است.گل های زرد متمایل به سبز آن در اواخر بهار ظاهر شده و گل های ماده به تشکیل میوه های قرمز روشن می انجامند. این گونه سرما را تا دمای 5- درجه سانتیگراد تحمل می کند. دیوار سبز کابلی

نیازها: نیمه مقاوم تا مقاوم به سرما بوده و در محل آفتابی تا سایه-آفتاب و خاک با زهکشی مناسب، به خوبی رشد می کند. از نظر خاک حساسیت زیادی نداشته و در خاک معمول باغچه قادر به رشد است.

استکانی پیچ

Cobaea

Cobaea scandens.

Polemoniaceae

 

گیاهی بالارونده علفی با ساقه زاویه دار، برگساره براق و گل های استکانی شکل است که در ابتدا متمایل به سبز است و سپس به رنگ بنفش در می آید. دارای ارقام با رنگ سفید و ابلق نیز می باشد.گیاه تا ارتفاع 8-7 متر رشد می کند و از اواسط تا اواخر تابستان رشد می کند و از اواسط تا اواخر تابستان گل می دهد.در مناطق معتدل بصورت یکساله پرورش داده می شود.

نیازها: به سرما حساس بوده و نیاز به خاک به نسبت حاصلخیز دارد. افزودن کمپوست رشد آن را بهبود می بخشد. نیاز آبی آن متوسط است و می تواند در محل سایه-آفتاب رشد کند.

پیچ امین الدوله

Honysuckle

Lonicera spp.

Caprifoliaceae

در این جنس حدود 180 گونه درختچه ای و بالارونده همیشه سبز و خزاندار وجود دارد که البته بیشتر به عنوان یک گیاه بالارونده مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین ویژگی پیچ امین الدوله معطر بودن آن است که بویژه در هوای گرم تابستان عطر آن بیش از روزهای ابری و مرطوب است. گل های لوله ای و گلبرگ در قسمت بالا شکاف خورده و دارای دو لبه است.

نیازها: برخی از گونه ها در نور کامل آفتاب به خوبی رشد می کنند، اما اغلب سایه-آفتاب را می پسندند. همگی ترجیح می دهند که ریشه آنها در محل سایه باشد. قرار گرفتن گیاه در سایه بویژه در نقاط گرم باعث کاهش حمله آفت شته در مقایسه با محل آفتابی می شود. خاک آن باید حاصلخیز بوده و در ماه های تابستان نباید اجازه داد زیاد خشک شود.  خاکپوشی از خاکبرگ بصورت سالانه مفید است. اما نباید از کود به این منظور استفاده کرد چون باعث تحریک رشد رویشی و کاهش گلدهی می شود. به منظور تحریک شاخه زایی و ایجاد اسکلت مناسب در گیاهان جوان، توصیه می شود شاخه های این گیاه کوتاه شوند و پس از ایجاد اسکلت اصلی، هرچند سال یکبار شاخه های پیر و چوبی را حذف نمود تا شاخه های جوان افزایش یابند. هرس باید بیدرنگ پس از گلدهی انجام شود. دیوار سبز کابلی   دیوار سبز کابلی

پیچ اناری

Trumpet vine, Trumpet creeper

Campsis spp.

Biononiaceae

تنها دارای دو گونه است. هر دو گونه به اقلیم های گرم سازگار هستند و در مناطق معتدل سرما را تا 5- درجه سانتیگراد تحمل می کنند. درختچه ای رونده یا خزنده و خزان شونده است. برگ ها مرکب از 7 تا 9 برگچه تخم مرغی، دندانه دار و براق با رگبرگ های زبر هستند. گل ها، نامنظم و شیپوری شکل با 5 گلبرگ گرد و به طول 5 تا 9 سانتیمتر می باشند. در خوزستان گلدهی دوبار در سال بصورت بهاره و پاییزه است و هر بار بسته به شرایط آب و هوایی 1.5 تا 2 ماه در بهار و یکبار در پاییز گل می دهد. سرما گلدهی را محدود می کند. گل های بهار در تابستان و گل های پاییز در آذرماه به میوه تبدیل می شوند که میوه های تابستانه بذر کمتر دارند و کشیده تر از میوه های پاییزه هستند. در ترکیب با رزهای رونده می تواند پوشش زیبایی را روی دیوار ایجاد کند.

نیازها: به سرمای زمستان به نسبت مقاوم هستند. نیاز به خاک حاصلخیز و نور کامل خورشید دارند.

پیچ روسی (پیچ برفی)

Russian vine, Mile-a-minute

Fallopia baldschuanica.

polygonaceae

جنس Fallopia بومی تاجیکستان، افغانستان و پاکستان بوده و به نام گل پشم خارا نیز نامیده می شود که برگرفته از شباهت توده گلهای سفید آن به پشم است. چند ساله ریزوم دار است که بخش پایینی گیاه چوبی می شود و مناسب برای پوشش دادن آلاچیق و مکان های بد منظره است.

نیازها: به سرما مقاوم بوده و در انواع خاک به خوبی رشد می کند. برای بهترین گلدهی نیاز به آفتاب کامل دارد. پس از استقرار نیاز آبی آن کم است. از نظر آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

پیچ گلایسین

Wistaria

Wistaria spp.

Fabaceae

زیباترین گیاه بین گیاهان بالارونده است. خوشه های آویزان و طویل گل بسته به گونه به رنگ سفید، صورتی، آبی و یاسی می باشند و در اواخر بهار و اوایل تابستان همزمان و یا پیش از باز شدن برگ ها روی گیاه ظاهر می شوند. برگ های شانه ای آن نیز جذاب بوده و در پاییز به زرد طلایی تغییر رنگ می دهند که به زیبایی آن می افزاید. ساقه های آن زمانی که به دور یک درخت به عنوان تکیه گاه می پیچند، به مرور زمان قوی شده و گاهی مانع از رشد درخت می شوند و تنه آن را از حالت عادی خارج می کنند.

نیازها: در نور کامل تا سایه-آفتاب رشد می کند. در بیشتر خاک های زراعی قادر به رشد است. به علت پر رشد بودن نیاز به هرس دارد و هرس باعث تشدید رشد در فصل بعد می شود.

پیچک

Bindweed

Convolvuus spp.

Convolvulaceae

این جنس شامل بیش از 250 گونه و رقم است که بیشتر آنها بومی مدیترانه هستند. انواع بالارونده به صورت یک یا چند ساله هستند. گلدهی آن در تابستان بوده و می تواند روی آلاچیق ها و داربست ها بکار رود. انواع یکساله با کاشت بذر و انواع چند ساله با بذر و قلمه قابل افزایش هستند.

عشقه

Ivy

Hedera spp.

Araliaceae

عشقه گیاهی همیشه سبز است که می تواند به عنوان گیاه پوششی، بالارونده و سبدآویز استفاده شود. به واسطه ریشه های هوایی می تواند به تکیه گاه چسبیده و از آن بالا رود. در جاهایی که ساختمان ها با ملات محکم ساخته نشده، نباید از این گیاه برای پوشش دادن استفاده شود چون با گذشت زمان ملات توسط ریشه های هوایی جدا شده و دیوار سست می شود. این گیاه همچنین می تواند روی سیم تربیت شده و برای شکل سازی بکار رود.

گل ساعتی

Granadilla, Passion flower

Passiflora spp.

Passifloraceae

از طریق تندریل های پیچنده خود به دور قیم می پیچند. تندریل ها منشا ساقه ای داشته و در مقابل برگ ها قرار دارند. اغلب آنها بومی مناطق گرمسیری بوده و حساسیت آنها به قدری است که نمی توان آنها را در فضای بیرون در مناطق معتدل کشت کرد. اما گونه های به نسبت مقاوم نیز دارد که در محل های آفتابی روی دیوار رو به جنوب می تواند رشد کند. از این گیاه در شمال کشور به عنوان سایه بان در سردر منازل، حصار و یا روی دیوار استفاده می شده است. دیوار سبز کابلی  دیوار سبز کابلی

نیازها: در خاک های غنی از آهک و با تامین آب فراوان به راحتی رشد می کند. از نظر نور بهترین رشد را در محل سایه-آفتاب یا محلی که نور ضعیفی از خورشید به آن برسد، دارد. در مناطق سرد بهتر است در کنار دیوار رو به جنوب کشت شود. پس از گلدهی نیاز به هرس دارد که نه تنها باعث حفظ شکل گیاه می شود بلکه به تولید گل بیشتر آن کمک می کند.

گل کاغذی

Bougainvillea

Bougainvillea spp.

Nyctiginaceae

درختچه ای پر رشد بوده و بسته به نوع، ارتفاع آن متفاوت است. برگ های ساده، تخم مرغی متمایل به گرد یا بیضوی متمایل به نیزه ای است. روی ساقه های آن خارهای خشن وجود دارد که به بالا رفتن قیم کمک می کند. عامل زیبایی آن براکته های سه تایی گلبرگ مانند است. اغلب در زمین بصورت گلدانی نیز می تواند پرورش داده شود. می تواند بصورت تک گیاه در عرصه چمن و نیز بصورت دیوار و مانع استفاده شود.این دیوارها پس از استقرار به جز مقداری هرس به مراقبت چندانی احتیاج ندارند.

نیازها: به سرما حساس بوده و در مناطق با سرمای زیر صفر درجه باید به گلخانه منتقل شود. در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می توان آن را در فضای آزاد کشت کرد. در ایران در مناطق گرمسیری جنوب در فضای سبز به خوبی قابل استفاده است و در مناطق سردتر از جمله شیراز در فصل گرم در فضای آزاد رشد مطلوبی دارد و در زمستان های سرد بهتر است به داخل منتقل شود. از نظر خاک مقاوم بوده و به علت داشتن سیستم ریشه ای عمیق پس از استقرار رشد خوبی داشته و مراقبت اندکی نیاز دارد. به نور آفتاب نیاز داشته و همانطور که گفته شد در سایه به خوبی گل نمی دهد و باید در محلی کشت شود که در تمام روز، یا دست کم تا ظهر نور آفتاب به آن برسد. گیاهان جوان یا تازه کشت شده باید بطور منظم  آبیاری شوند، اما پس از استقرار نیاز آبی گیاه به شدت کاهش می یابد.

گوشوارک، شمشاد پیچ

Winter creeper euonymus

Euonymus spp.

Celastraceae

وجود ریشه های هوایی روی ساقه به آن اجازه می دهد که از درخت و سایر قیم ها بالا رود. رشد نونهال شمشاد پیچ بالاروند، شبیه انگور است و در زمان گسترش روی زمین ریشه دار شده و زمین را می پوشاند. زمانی که به سطوح عمودی می رسد، به سمت بالا حرکت کرده و با ریشه های خود در طول ساقه به تکیه گاه کی چسبد. رشد عمودی انشعابات بوته مانندی ایجاد کرده و گیاهان حاصل از این انشعابات بیشتر حالت بوته ای دارند تا پیچنده. مزیت بزرگ شمشاد پیچ آن است که همیشه سبز بوده و دارای برگ با رنگهای مهیج است. به خاطر حالت خزنده آن به عنوان گیاه زمین پوش می تواند به کار رود که پوششی پهن شونده و گاهی مواج ایجاد می کند.  این گیاه گاهی گل فراوانی داده که توسط حشرات مورد استفاده قرار گرفته و میوه های رنگی حاصل می شود.  گیاهان دیوار سبز کابلی

نیازها: انواع مختلف گوشوارک دامنه وسیعی از شرایط از جمله سایه تا آفتاب، خاک های شنی تا رسی و آبیاری مرتب تا متوسط را تحمل می کنند. به سرما مقاوم و گیاهان بعد از چندین سال پوشش محکمی را ایجاد می کنند.

لادن

Nasturtium

Tropaeolum spp.

Tropaeolaceae

لادن ها دارای ساقه های سیمی، برگ های گرد جذاب و گل های مهمیزدار  به قطر 7-6 سانتیمتر هستند. رنگ گل ها در هر دسته شامل نارنجی، قرمز، عنابی و زرد است. در لادن دمبرگ های طویل به دور قیم پیچیده و از آن بالا می روند و می توانند در گلدان ها یا ظروف کاشت پرورش داده و سپس روی چارچوب هدایت شوند. انواع خزنده را می توان روی تپه های خشن آفتابی و یا در شیب ها پرورش داد. نوع پاکوتاه و دیگر اقلام متراکم به عنوان گیاه حاشیه ای و در سبدهای آویز و گلدان ها قابل استفاده هستند.لادن نیمه پا بلند به عنوان گیاه پوششی قابل استفاده است. دیوار سبز کابلی  دیوار سبز کابلی

لوبیا زینتی

Bean

phaseolus spp.

Papillionaseae

لوبیاها گیاهانی علفی بالارونده یا کم و بیش ایستاده هستند که گاهی در بخش پایینی چوبی شده و به کمک ساقه های پیچنده خود از تکیه گاه بالا می روند.  شکل برگ ها متغیر و حتی در یک گونه ممکن است تخم مرغی، سرنیزه ای یا خطی باشند. گل ها بصورت منفرد محوری، یا مجتمع در خوشه ها، یا بطور دسته ای روی پره های ساقه همراه با برگ های کوچک و برگ های فرعی ظاهر می شوند. گل به رنگ های سفید کرمی و قرمز گلی وجود داشته و در نهایت به تشکیل غلاف های حاوی بذر می انجامد. گونه های زینتی با گل های رنگارنگ پوشش مناسبی برای داربست های کوچک ایجاد کرده و در ترکیب با دیگر بالارونده ها قابل استفاده است. گیاهان دیوار سبز کابلی

نیازها: به سرما حساس بوده و در مناطق معتدل در ماه های بهار و تابستان استفاده می شود. گرچه از نظر خاک حساسیت چندانی ندارد، اما بهترین رشد را در خاک های غنی از مواد آلی دارد. خاک آن باید مرطوب نگه داشته شود. دیوار سبز کابلی  دیوار سبز کابلی  

نیلوفر

Morning Glory

Ipomeae spp.

Convolvulaceae

گیاهی علفی یکساله یا چندساله با ساقه های پیچنده و گل های شیپوری شکل که در رنگ های آبی، ارغوانی، صورتی و سفید دیده می شود. در انواع قدیمی گل ها در سحرگاه باز شده و یکی دو ساعت پس از طلوع آفتاب پژمرده می شوند و در روز بعد گل های دیگری جای آن را میگیرد. اما در انواع جدید گل ها تا حدود 4 بعدازظهر باز می مانند.

این گیاه برای پوشاندن نرده ها و تنه درختان بزرگ مناسب است، اما به دلیل آنکه شاخه های آن به شدت دور بوته ها و درختان می پیچد و مانع رشد آنها می شود، کاربرد آن بصورت محدود می بایست انجام گیرد.

نیازها: گل نیلوفر نیمه مقاوم تا حساس به سرما بوده، به محل خنک و آفتاب گیر یا سایه-آفتاب نیازمند است. از نظر خاک محدودیت ندارد اما در خاک های قوی و دارای زهکشی خوب بهتر رشد می کند. گیاهان دیوار سبز کابلی

یاس آبی- شیطران

Leadwort – plumbago

Plumbago capensis.

Plumbaginaceae

در مناطق گرمسیری بسیار پر رشد بوده و به راحتی یک دیوار بلند را از پایین تا بالا می پوشاند. همچنین می تواند به فرم بوته بزرگ درآید که لازم است مرتب کوتاه شود. در مناطق سرد به صورت گیاه گلدانی و سبد آویز در گلخانه نگهداشته می شود. در ایران در مناطق نیمه گرمسیری از جمله باغ ارم شیراز در فضای سبز استفاده شده است.

نیازها: به سرما حساس بوده و در جایی که دما به زیر صفر میر سد، نباید در فضای آزاد کشت شود. در مناطقی که دما به زیر 7 درجه سانتیگراد میرسد، بهتر است در گلخانه خنک نگهداری شود. در خاک معمولی باغچه رشد می کند و برای کشت گلدانی نیاز به یک خاک لومی با مواد آلی کافی دارد. باید در محل آفتابی کشت شده و تا زمان استقرار به خوبی آبیاری شود.

یاسمن

Jasmine

Jasminum spp.

Oleaceae

یاسمن ها در رنگ ها و شکل های مختلف وجود داشته و به صورت گیاهان گلدانی و به خاطر عطر آنها پرورش داده می شوند؛ اگرچه تمام گونه های آن معطر نیستند. یاسمن ها تعداد قابل توجهی گل در رنگهای سفید، صورتی و زرد تولید کرده و برگساره آنها بسته به واریته به صورت موزائیکی و متشکل از رنگ های سبز و زرد است.

نیازها: یاسمن ها بطور کلی گیاهانی مقاوم بوده و با آبیاری می توانند در دامنه وسیعی از خاک ها و اقلیم ها رشد کنند. بهترین خاک برای آنها لومی شنی است. در خاک های رسی رشد رویشی بیشتر و گلدهی کم می شود. یاسمن ها شرایط غرقابی را تحمل نکرده و به سرعت از بین می روند.

5 ستاره

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *