راهنمای انتخاب نیمکت برای مجتمع تجاری

راهنمای انتخاب نیمکت برای مجتمع تجاری


ویژگی نیمکت مناسب برای مجتمع تجاری مراکز خرید

در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی های یک نیمکت مناسب برای استفاده در مجتمع تجاری آشنا کنیم.

( نویسنده :  مهندس احسان درباررضوی – کارشناس ارشد ژئوتکنیک – دانشگاه صنعتی شریف – فعال در زمینه طراحی صنعتی تجهیزات فضای باز )
در طی چندین سالی که در زمینه طراحی و ساخت انواع نیمکت برای اماکن عمومی و مجتمع های تجاری فعالیت داشتم ، با گذشت زمان و با دیدن رفتار بازدیدکنندگان و مغازه دارانی با فرهنگ های مختلف ، به این نتیجه رسیدم که نیمکت های مورد استفاده در یک مجتمع تجاری میبایست  دارای ویژگی هایی متمایز با سایر نیمکت ها باشند.

امیدوارم در این مقاله بتوانم تجربیاتم را در اختیار شما قرار دهم.

  • نیمکت های بدون پشتی برای راهرو مجتمع های تجاری مناسب تر هستند .

الف ) اصولا نیمکت های پشتی دار با هدف ایجاد امکان نشستن طولانی مدت ( نیم ساعت  الی یک ساعت ) کاربردر اماکن عمومی از قبیل پارک ها مورد استفاده قرار میگیرند. این در حالی است که هدف از وجود نیمکت در مجتمع های تجاری، صرفا استراحت کوتاه مدتی در حد 3 الی 5 دقیقه میباشد. به عبارتی ، افراد در مجتمع تجاری میبایست در حال بازدید از ویترین مغازه ها و راه رفتن در راهرو ها باشند ( نه نشستن طولانی مدت در راهروها ) و برای استراحت میبایست به سمت کافی شاپ و تریا پاساژ هدایت شوند.

از سویی نیمکت پشتی دار، ممکن است راهرو مجتمع تجاری را به محلی برای ازدحام و قرارهای کاری افراد تبدیل کند که مناسب نیست.

ب) نکته حائز اهمیت دوم آنکه ؛ در مجتمع های تجاری، عرض راهرو ها محدود به 4 الی 5 متر میباشد. نیمکت ها نیز عموما در وسط راهرو ها و در امتداد طول راهرو جانمایی شده و عرض را به دو قسمت تقسیم میکنند.

نیمکت های بدون پشتی امکان نشستن دو طرفه را فراهم کرده و بدون جهت گیری به سمت وبترین مغازه ای خاص میباشند. ( بر خلاف نیمکت های پشتی دار که سمت پشت و جلو دارند. ) از این رو نیمکت های بدون پشتی برای پاساژ ها، بازارها و مجتمع های تجاری توصیه میشوند.

  • نیمکت های با قوس طولی یا عرضی را برای مجتمع تجاری انتخاب کنید .

در موارد متعددی شاهد بوده ام که مغازه دارن در هنگام ظهر که مجتمع تجاری خلوت است ، از نیمکت های مسطح به عنوان مکانی جهت استراحت و خواب ظهر استفاده میکنند. بهترین روش جهت عدم بروز چنین مواردی ، استفاده از نیمکت های قوسی شکل میباشد. نیمکت هایی که در راستای طولی یا عرضی قوسدار باشند ، امکان دراز کشیدن بر روی آنها دیگر وجود نخواهد داشت.

  • از نیمکت های با ابعاد استاندارد چهار نفره در مجتمع تجاری استفاده کنید.

با توجه به اینکه در جامعه ما عموماً افراد غریبه تمایلی به نشستن در نزدیکی یکدیگر ندارند ( زن و مرد های نامحرم هم با فاصله البته بیشتری نسبت به یکدیگر قرار میگیرند ) و حداقل فاصله 40 سانتیمتر را با یکدیگر حفظ میکنند، بهتر است از نیمکت های چهار نفره با طول 2 متر استفاده شود.

ارتفاع مناسب نیمکت بر اساس طول قد عموم مردم جامعه ایران که 175-165 سانتیمتر می باشد ، ارتفاع 44 سانتیمتر و عرض 45 سانتیمتر پیشنهاد میگردد.

  • برای رویه نشیمن گاه نیمکت ها از چوب طبیعی استفاده کنید. استفاده از نشیمن گاه های نرم و ابری برای رویه ی نیمکت ها در اماکن عمومی از قبیل مجتمع های تجاری توصیه نمیشود. زیرا ضمن آسیب پذیر بودن ، کاربر را متمایل به نشستن بیشتر میکنند که مغایر با اهداف کلی استفاده از نیمکت در مجتمع های تجاری میباشد. ( مطابق آنچه در مورد 1 گفته شد ، بازدید کنندگان میبایست بیشتر وقت را در حال بازدید از مغازه ها در حال عبور در راهرو ها باشند و برای استراحت بیشتر ، میل به رفتن به کافی شاپ مجتمع و تریا داشته باشند. )

    متریال هایی از قبیل MDF و هایگلس نیز جنبه ای مصنوعی و خسته کننده به فضا میدهند. با توجه به اینکه کف اغلب مجتمع های تجاری و پاساژ ها از سنگ یا سرامیک های سفید – خاکستری رنگ میباشد ، استفاده از چوب طبیعی با نقش های زیبای آن ضمن گرم نمودن محیط، آرامش و شادابی را به بازدید کنندگان الهام میکنند.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *