شهرداری مشهد، تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن

خریداران نیمکت ، مبلمان ویلایی ، تخت استخری و میز و صندلی بالکن و فلاورباکس از صنایع ترنج سبز


تسهیلات تشویقی شهرداری برای احداث روف گاردن و باغ بام

شورای اسلامی شهر لایحه شماره 21/241133 مورخ 1397/12/11 با موضوع اعطای تسهیلات تشویقی به متقاضیان احداث باغ بام  (تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن ) را در جلسه علنی مورخ 1398/03/13 تصویب نموده که مفاد آن به شرح زیر است:

ماده واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده میشود به منظور ایجاد و توسعه فضای سبز شهری، فرهنگ سازی، ترغیب و تشویق شهروندان به احداث باغ بام و روف گاردن با رعایت بندها و تبصره های زیر نسبت به اعطای تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن و احداث باغ بام اقدام نماید.

تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن

1- حداقل مساحت مفید و خالص سطح سبز برای احداث باغ بام و روف گاردن معادل یک سوم سطح ناخالص بام ساختمان است.

تبصره: درصورت استفاده انتفاعی از فضای باغ بام برای محاسبه حقوقات مربوط، مساحت مفید و خالص سطح سبز در زیربنای انتفاعی لحاظ نخواهد شد.

2- تشویق درنظر گرفته شده برای احداث باغ بام و روف گاردن در کلیه گروه های ساختمانی جدیدالاحداث ( بجز ساختمان هایی  که ملزم به احداث باغ بام هستند) و همچنین ساختمان های موجود ( به شرط تایید استحکام بنای انها طبق ضوابط و مقررات مربوطه) به ازای هر متر مربع احداث سطح سبز مفید معادل 5/000/000 معادل پنج میلیون ريال برای سال 1398 شمسی تعیین می شود.

شهرداری می تواند هر سال تا میزان 15% به این مبلغ اضافه نماید.

تبصره 1) مشوق مذکور برای ساختمان های در حال ساخت، پس از اتمام عملیات اجرای روف گاردن در زمان صدور پایانکار و پس از تایید توسط سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قابل محاسبه و پرداخت است. همچنین برای سایر ساختمان ها پس از تایید مهندس ناظر و تایید سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قابل محاسبه و پرداخت خواهد بود.

تبصره 2) در خصوص آن دسته از ساختمان هایی  که ملزم به احداث روف گاردن هستند در صورتی مشمول تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن می شوند که مازاد بر یک سوم سطح ناخالص بام ساختمان اقدام به احداث باغ بام نمایند.

تبصره 3) با توجه به اینکه مشوق ارائه شده برای احداث باغ بام به پلاک اختصاص داده میشود در صورت عدم نگهداری روف گاردن، کلیه مالکان حقیقی و حقوقی اینگونه املاک و مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و … متناسب با سهم خود تا 10 سال ملزم به پاسخگویی به شهرداری بوده و تسهیلات ارائه شده در این خصوص به نرخ روز محاسبه و در بدهی ملک ایشا لحاظ می شود. در زمان مراجعه به شهرداری برای دریافت پاسخ و اخذ هرگونه مجوز از ایشان دریافت خواهد شد. شهرداری موظف است این موضوع را به نحو مقتضی در کلیه مجوزهای صادر شده درج و به مالکان اعلام نماید.

تبصره 4) شهرداری مشهد موظف است به نحو مطلوب و با استفاده از شیوه های مناسب و کارآمد ازجمله ظرفیت های موجود در دفاتر شهرسازی، سامانه یکپارچه شهرسازی و … ارائه تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن را اطلاع رسانی نماید.

3- شهرداری مشهد مقدس مجاز است با هدف تسریع در پاسخگویی و ارائه مشاوره مناسب فنی به متقاضیان احداث باغ بام از ظرفیت های تخصصی موجود در سازمان پارکها و فضای سبز استفاده نماید.

تبصره: طراحی روف گاردن درخصوص بستر کاشت، آبیاری، زهکشی و همچنین اجرای پوشش گیاهی و فضای سبز باغ بام توسط مشاورین مجری انجام خواهد شد. نظارت بر اجرای بستر سبز بصورت دوره ای توسط سازمان پارک ها و فضای سبز صورت خواهد پذیرفت.

4- مالکان حقیقی و حقوقی احداث کننده باغ بام موظف به رعایت مسائل سازه ای، ملاحظات ایمنی، میزان بارگذاری روف گاردن و همچنین ضوابط فنی و شهرسازی و مقررات ملی ساختمان با تایید مراجع قانونی ذیربط هستند. مسئولیت نظارت و تایید نهایی طراحی، میزان بارگذاری و اجرای سازه، تاسیسات و لایه های روف گاردن بر عهده مهندسین ناظر و طراح سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

تبصره 1) معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد باید هماهنگی لازم را با مراجع قانونی ذیربط درخصوص درج شدن عنوان باغ بام در چک لیست سازمان نظام مهندسی ساختمان بعمل آورد.

تبصره 2) معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد موظف است چنانچه در فرآیند احداث روف گاردن نیاز به تعیین ظوابط خاص و یا تغییر ضوابط و مقررات جاری شهرسازی باشد، اقدامات لازم در این خصوص را از طریق مراجع قانونی ذیربط انجام دهد.

5- شهرداری مشهد موظف است مشخصات و پلان روف گاردن ( بستر سبز باغ بام ) را در پایانکار یا گواهی مربوط ملکی که روفگاردن در آن احداث شده است درج نموده و مالک ملزم به حفظ آن است.

6- در منطقه ثامن، مالکان حقیقی و حقوقی کلیه ساختمان های جدیدالاحداث که مساحت عرصه آنها بالای 500 مترمربع استو در سایر مناطق شهرداری مالکان کلیه ساختمان های گروه «د» و نیز ساختمان های گروه «ج» به استثنا کاربری مسکونی ملزم به اجرای باغ بام در پشت بام هستند.

تبصره: شهرداری مشهد موظف است ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه نسبت به اخذ مجوزهای لازم در خصوص موارد ذکر شده در بند 6 اقدامات لازم را از طریق مراجع قانونی ذیربط پیگیری نماید.

7- در مواردی که کسری 15 درصدی فضای سبز عرصه در بام ساختمان جبران و احداث میشود، صرفاٌ مازاد بر کسری فضای سبز احداثی مذکور مشمول تسهیلات تشویقی شهرداری برای روف گاردن مطابق این مصوبه خواهد بود.

8- شهرداری مشهد ( تمامی مناطق) در زمان صدور پایانکار یا گواهی مربوط موظف به اخذ معهد رسمی از مالکان حقیقی و حقوقی مبنی بر حفظ و نگهداری از روف گاردن احداث شده برای مدت حداقل 10 سال می باشند. یک نسخه از گواهی مزبور به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد جهت کنترل و ارزیابی وضعیت نگهداری ارسال میشود.

9- شهرداری مشهد موظف است به منظور ایجاد وحدت رویه و ایجاد انسجام در ارآیند اجرای باغ بام شیوه نامه اجرایی احداث باغ بام را با استفاده از مطالعات انجام شده حداکثر ظرف مدت 3 ماه تهیه و پس از تایید کمیسیون مشترک خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست و برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی به مناطق شهرداری ابلاغ نماید.

10- شهرداری مشهد موظف است اعتبار لازم برای اجرایی شدن این مصوبه را در بودجه سالانه خود پیش بینی و لحاظ نماید.

11- معاونت معماری و شهرسازی شهرداری مشهد مکلف است گزارش اقدامات این مصوبه را در فواصل زمانی 6 ماهه به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

12- از زمان ابلاغ قانونی این مصوبه، مصوبات شماره 3/91/1353/ش مورخ 1391/3/31 و 4/94/5139/ش مورخ 1394/4/18 در زمینه احداث روف گاردن در نوع و میزان تسهیلات تشویقی و سایر موارد نسخ میشود.

 

.

4.9/5 - (17 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  • متشکرم؛ سوالی که داشتم؛ آیا این مصوبه در حال حاضر اجرایی شده و در مشهد برای دریافت تسهیلات باید به کجا مراجعه کرد؟

    • سلام
      بله اجرایی شده است.
      محل مراجعه ؛ میدان معراج – سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد – طبقه دوم – خانم هژبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *