آموزش ساده اجرا بام سبز در پشت بام، آموزش ساده اجرا روف گاردن در پشت بام، اصول طراحی روف گاردن، اصول اجرا روف گاردن و بام سبز، اجرا روف گاردن

آموزش ساده اجرا بام سبز در پشت بام، آموزش ساده اجرا بام سبز در پشت بام، آموزش ساده اجرا روف گاردن در پشت بام، اصول طراحی روف گاردن، اصول اجرا روف گاردن و بام سبز، اجرا روف گاردن


آموزش ساده اجرا روف گاردن در پشت بام دارای اصول مهم است. طراحی و اجرا بام سبز مدولار، گسترده و متمرکز در کنار چیدمان صحیح مبلمان فضای باز بسیار متفاوت است. 

آموزش ساده اجرا روف گاردن در پشت بام

با مطالعه این مقاله و بکار بردن اصولی که در آن بیان شده است میتوانید به آسانی بر روی پشت بام منزل خود یک روفگاردن مدولار ساده و شیک را ایجاد کنید.

همچنین در این مقاله شما را با روشی ساده جهت ایجاد پوشش گیاهی مناسب روف گاردن و باغ بام در پشت بام منزل آشنا میکنیم.

در شهرهای آلوده که تنفس برای مردمان و شهروندان سخت شده است، هر روز بیش از پیش نياز به وجود انواع فضای سبز افقی و عمودی ازجمله اجرا روف گاردن در پشت بام منازل و آپارتمان ها به شدت احساس مي‌شود.

ما خوب مي‌دانيم براي سلامتي به سرسبزي درخت در فضاي خشک شهری اين روزها نياز داريم پس مي خواهيم درباره کاشت باغچه‌هاي عمودي، باغ‌هاي شخصي بر روي پشت بام و سرسبزي خانه‌مان در ارتفاع صحبت کنيم.

انواع روف گاردن 

بطور کلی سه روش اجرا بام سبز، روف گاردن و باغ بام وجود دارد که در ادامه بیان میشود: 

  1. بام سبز متمرکز
  2. بام سبز گسترده
  3. بام سبز مدولار با استفاده از فلاور باکس 

اجرا بام سبز متمرکز

در روف گاردن متمرکز از گیاهان با قد متوسط، انواع درختچه و نیز درختان کامل استفاده میشود. برای اجرا روف گاردن متمرکز شما نیازمند محاسبات سازه ای هستید بطوریکه بررسی شود آیا سازه موجود توان تحمل وزن پوشش گیاهی را خواهد داشت یا خیر؟ 

اگر الزامات طراحی روف گاردن متمرکز در زمان طراحی سازه ساختمان در نظر گرفته شده باشد، سازه ای سنگین تر نسبت به ساختمان عادی خواهیم داشت. زیرا بارگذاری روفگاردن بسیار بیشتر از بارگذاری پشت بام براساس مبحث ششم مقررات ملی ساختمان است.

اجرا بام سبز گسترده

برای اجرا بام سبز گسترده، اغلب از پوشش گیاهی کوتاه قد نظیر انواع گل های فصلی، شمشاد و چمن استفاده می کنند. اجرا بام سبز گسترده فشار کمتری نسبت به روش متمرکز به ساختمان وارد می کند. وجود باغچه های پیوسته از مهمترین شاخصه های اجرا بام سبز گسترده است. آموزش ساده اجرا روف گاردن در پشت بام را در ادامه خواهیم دید. 

اجرا بام سبز مدولار

اجرا بام سبز مدولار به کمک استفاده از انواع فلاور باکس در محوطه سازی روف گاردن انجام میشود. شرکت های مجری روف گاردن مدولار بسیار محدود هستند زیرا باید از قابلیت های طراحی صنعتی حرفه ای و چابکی در تولید و تحویل اقلام روف گاردن برخوردار باشند.

در این روش شما به لایه بندی اضافه نیاز ندارید. روف گاردن مدولار روی پشت بام با شرایط موجود اجرا میشود. گیاهان پوششی در فلاور باکس های با ابعاد 1×1 مترمربع کاشته میشوند. درختچه های تزیینی سایز متوسط در فلاور باکس گالوانیزه با ابعاد 45×45 و ارتفاع 40 سانتیمتر کاشته میشوند. درخت های کامل در فلاور باکس چوبی بزرگ کاشته میشود.

چیدمان گلدان، فلاورباکس و انواع مبلمان باغی در محوطه سازی فلاورباکس دارای تنوع بسیار زیادی است. بهتر است جانمایی انواع فلاورباکس در محلی نزدیک به ستون ها باشد. علاوه بر این می توان از نیمکت باغی فلزی، میز و نیمکت بالکن، سطل زباله باغی مدرن، آبنما استفاده کرد.

دقت داشته باشید که هزینه اجرا بام سبز مدولار سیار کمتر از سایر روش ها است.

براي خارج شدن آب‌هاي اضافه از فلاور باکس چوبی کافي است سوراخي به قطر 2 سانتي‌متر در پايين‌ترين قسمت فلاورباکس و روي پلاستيک آن ايجاد کنيم. براي محکم کاري و اينکه خيالمان بابت سالم ماندن گياه راحت باشد لايه پرلايت به قطر 5 ميلي‌متر و ضخامت 4 سانتي‌متر را از گل‌فروشي‌هاي بزرگ تهيه مي کنيم و روي لايه پلي‌اتيلن قرار مي‌دهيم. به همين راحتي باغچه خودمان را آماده کرديم.

انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن مدولار

حالا کافي است گياه را انتخاب کنيم و داخل جعبه فلاورباکس بکاريم! روي انتخاب نوع گياه بايد دقت کافي داشته باشيم زیرا فضاي پشت‌بام براي برخی گونه‌هاي گل و گياه یک محیط خشک و خشن است. به‌خصوص اینکه وزش بادهاي تند يا موسمي در ارتفاع روي پشت‌بام شديدتر است. در نتيجه بايد حتما از تنوع گياهي استفاده کنيم که بتواند دوام بياورد.

گياهي که به طور معمول در باغ‌بام از آن استفاده مي‌کنيم گياه «کارپوبروتوس» است. گياهي که بقاي آن تضمين شده است اما يکسري گياه ديگر هم هستند که وقتي با اين گل ترکيب شوند نماي زيباتري به فضای سبز باغ بام مي‌دهند و اثرات درماني هم دارند. اين گيا‌هان به ترتيب تاب آوری عبارتند از: «رزماري»، «اسطوخودوس»، «بومادران»، «راعي»، «بادرشبويه» و «نعناع» .

نگهداری از گیاهان بام سبز در روش مدولار (باغ بام مدولار )

شاید نگران نگهداری اين گیاهان باشید و وقتتان برای سرزدن به آن‌ها محدود باشد. در‌اين‌صورت جاي خوشحالي دارد چون کافي است هر 4 يا هر 8 روز به آن‌ها آب بدهيد.

 بدین ترتیب می‌توان به آسانی کمک قابل توجهی به آلودگی هوا، کاهش اتلاف انرژي ساختمان‌ها و زيبايي شهر‌مان نماییم.

4.8/5 - (16 امتیاز)

7 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *