گیاهان روف گاردن، گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان روف گاردن، گیاهان روف گاردن، گیاهان مناسب روف گاردن


اهمیت توجه به گیاهان روف گاردن

گیاهان روف گاردن از جنبه های فنی و مهندسی، اقتصادی و زیست محیطی نیازمند دقت نظر در انتخاب و کاشت در محوطه بام سبز هستند. 

نحوه طراحی و اجرا محوطه سازی روف گاردن شامل تعیین مشخصات فنی سازه ای و معماری و نیز الزامات زیر ساخت تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی بطور مستقیم با انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی در بارگذاری روف گاردن و مدلسازی ایتبس 

از جنبه اقتصادی، تنوع گیاهان مناسب روف گاردن شامل نوع و گونه، ارتفاع درختچه ها، تعداد و تراکم گیاهان مورد استفاده در روف گاردن ازجمله مسائل و چالش های پروژه های دارای روف گاردن و بام سبز است.

به لحاظ زیست محیطی باید گیاهان مناسب با شرایط زیست محیطی منطقه اجرا پروژه انتخاب شود تا عملکرد مورد انتظار و صحیح بام سبز در مقیاس شهری و تصفیه هوای آلوده بانجام برسد.

گیاهان روف گاردن و وزن بام سبز

در اوایل بحث طراحی و اجرا روف گاردن در ساختمان ها، اغلب مهندسان آن را به عنوان یک روش یا نسل جدیدی از  چمن کاری و احداث فضای سبز در بام ساختمان می پنداشتند. ولی عملا محیط کشت در روف گاردن با چمن کاری در باغچه های زمینی کاملا متفاوت است.

ازجمله این تفاوت ها می توان به محدودیت عمق خاک و تاثیر مستقیم این آیتم بر  تغییرات سریع مقدار رطوبت خاک در روف گاردن نسبت به باغچه زمینی اشاره کرد.

محدودیت تحمل بار ساختمان ها، نیاز به ایجاد بستر مناسب کشت گیاهان روف گاردن با انتخاب صحیح عمق خاک و تاحد امکان خاک سبک مخصوص بام سبز به همراه غلظت بالایی از مواد معدنی و مغذی گیاه را ضروری می نمایاند.

همچنین وزن گیاهان روف گاردن یک پارامتر تعیین کننده در محاسبات سازه طبقه بام سبز است. بالاخره هر سیستم سازه ای تا یک مقدار مشخصی توان تحمل وزن را دارد. بنابر این باید سعی شود از انتخاب گیاهان و درختان با رشد سریع و سنگین وزن برای محوطه سازی روف گاردن اجتناب شود.

دقت کنید که برخی درختان یا گیاهان در خاک سبک امکان رشد ندارند و حتما باید در خاک سنگین کاشته شوند. این گونه گیاهان مناسب روف گاردن نیستند.

در موضوع وزن روف گاردن، انتخاب و خرید مبلمان روف گاردن از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین چیدمان صحیح و اصولی انواع فلاور باکس در روف گاردن کمک شایانی به بالانس نیروها در بام سبز یا تراس گاردن می کند.

گیاهان مناسب روف گاردن

در انتخاب گیاه برای بام سبز یا روف گاردن ، باید شرایط جوی در بالای بام را در نظر داشت و گونه انتخابی تحمل شرایط آب و هوایی منطقه را داشته باشد.

هر چند بیشتر از عمق بستر کاشت و مقاومت به گرما، عامل اصلی محدود کننده در انتخاب گیاه، نیاز آبی است. سدوم ها و دیگر گیاهان گوشتی و گیاهان پوششی با میزان اندک آب قادر به ادامه حیات بوده و دماهای بالا را نیز به خوبی تحمل می کند. در مقابل، چمن های بومی و گیاهان رطوبت دوست نیاز به رژیم های آبیاری بالاتری برای ادامه حیات در گرمای بالا بر روی سقف دارند.

استفاده از گیاهان بومی به منظور کاهش نیاز به آبیاری ممتد و نگهداری خاص حائز اهمیت می باشد. علاوه بر این بررسی های بسیاری نشان داده اند، سیستم های موقت آبیاری برای ادامه حیات گیاهان بومی باید تنظیم و برنامه ریزی شود.

انتخاب گیاهان مناسب روف گاردن بر اساس میزان مقاومت زمستانه ممکن است غیر واقعی باشد زیرا این مقاومت تنها نیمی از ماجراست. مقاومت به حرارت و دما بالا در پشت بام به میزان بیشتری حیات گیاه را تحت تاثیر خود قرار میدهد. کشت گیاهانی که مشکوک به مقاومت در برابر حرارت اند باید بصورت متراکم و یا در مناطقی از پروژه که سایه نسبی عصر را دریافت میکنند، مورد استفاده قرار گیرند. ترنج سبز طراحی و اجرا روف گاردن در مشهد تولید کننده تجهیزات لوکس بام سبز ، دیوار سبز ، روف گاردن آلاچیق پرگولا میز و نیمکت پایه چراغ و مبلمان ویلایی در مشهد

تنوع گیاهان مورد استفاده در روف گاردن

کاشت گیاهان بام سبز با استفاده از یک گونه ممکن است سبب ایجاد یک فرش ناپسند و علفی با ارتفاع، رنگ و بافت غیر یکنواخت گردد. کشت تک گیاه (تک کشتی) هدف شرایط اقلیمی و آفات مرگبار برای گونه های خاص قرار گرفته و هر گیاهی در باغ بام را از بین میبرد.

کشت تک گیاه در طی سالیان ضعیف شده و بدون علامت هشدار دهنده قبلی در معرض خطر نابودی قرار میگیرد. برای محدود نمودن مشکلات باید گروهی از گیاهان مناسب روف گاردن شامل 5 گونه متفاوت یا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از برخی گیاهان همیشه سبز در باغ بام و مخلوط نمودن آن ها در برنامه های کاشت منظره زیبای زمستانه را برای اقلیم های شمالی ایجاد می نماید.

انتخاب گیاهانی با ساختار متغیر برگ سبب ایجاد بافت های گوناگون و در عین حال پایداری بیشتری در اثر کاربرد گیاهانی که در شرایط متغیر آب را به گونه های متفاوتی مصرف میکنند، بدست می آید. گیاهان برگی مانند sedum kamtschaticum مقادیر زیادی آب را جهت مواجه شدن با تنش های شدید خشکی و گرما ذخیره میکنند. اما در ماه های سردتر به حالت خواب رفته و هر سال در بهار برگ های جدید آن رشد میکنند.

گیاهان با برگ های گوشتی مانند sedum sexsangulare , sedum reflexum  و sedum album در طول فصل سرما به صورت سبز روشن یا متمایل به قرمز در آمده و یا رنگ نارنجی سوخته به خود میگیرند.

Sedum spurium دارای برگ هایی است که به حالت زرد کوچک قرار گرفته و sedum weihenstephaner gold  دارای برگ های کوچک بوته ای می باشند و برگ های هر دو گیاه در طول فصل زمستان سالم و بدون آسیب مانده و تا بهار به رنگ قرمز متمایل می شوند. وجود تنوع بالای این گونه ها زیبایی منظر و ایجاد اکوسیستم بهینه در بام سبز را منجر میشود.

نحوه تکثیر گیاهان مناسب روف گاردن 

بصورت کلی سه راهبرد کلی جهت تکثیر گیاهان وجود دارد؛ کاشت بذر، قلمه  نشا کاری. تکثیر با یذر میتواند تعداد زیادی گیاه را به صورت ارزان در سطوح بسیار زیادی ایجاد نماید. هرچند تا به حال در ایالات متحده هیچ بام سبزی تنها با یذر تکثیر نشده است. جوانه زنی بذر نیاز آبی بسیار بالایی دارد و بعضی گونه ها نیازمند رطوبت پیوسته و دائم است.

نیاز آبی برای روف گاردن های بزرگتر از 2000 متر مربع پر هزینه است، زیرا مرطوب نگهداشتن سطوح بزرگ با عمق کم بستر کشت گیاهان روف گاردن، نیازمند نصب سیستم های آبیاری اتوماتیک همراه با سنسورهای دمایی و رطوبت سنج خودکار است.

در روش کاشت بذر در بام سبز، پارچه های ضد باد، پارچه های کنفی یا افزودنی های مایع ( محصولاتی که با بستر در هم آمیخته و در طول زمان تجزیه میشوند) به جلوگیری از جابجایی بذور توسط باد و پرندگان و همچنین حفظ رطوبت برای جوانه زنی کمک می کند.

بذور سدوم کوچک اند و تنظیم فاصله گیاهی، برنامه کاشت و حتی توزیع اگرنه غیر ممکن، که بسیار دشوار است. بذور اغلب به صورت گونه و در بسته هایی به فروش میرسند که ممکن است حاوی چندین گونه باشد. برای مثال بذور sedum album  ممکن است sedum album murale ، sedum album coral  و یا دیگر اقلام از این گونه را نیز در یک بسته داشته باشد.

قلمه ها قسمت های کوچکی از مواد گیاهی اند که از یک گیاه بالغ گرفته میشوند. این فرآیند به کلون کردن نیز مشهور است. بخش انتهایی بریده شده قلمه برای رشد ریشه و ایجاد یک گیاه جدید، در خاک گلدان یا فلاورباکس قرار داده می شود.

بسیاری از گونه های سدوم پس از قرار گرفتن در خاک خیلی زود ریشه می دهند. قلمه های تازه دارای عمر نگهداری کوتاه اند و باید حیلی زود به محل پروژه منتقل شده و کاشته شوند. قلمه ها به طور معمول در سطح بستر جامد پخش و گسترده شده تا در فصول اول یا دوم رشد استقرار و پوشش کامل را ایجاد نمایند.

اجرا پروژه کاشت گیاهان روف گاردن در بام سبز به روش قلمه، نیاز به نیروی انسانی کمتری نسبت به نشا کاری داشته و بنابراین ارزان تر می باشد. قلمه ها معمولا به صورت مخلوط و چند گونه ای فروخته می شوند. این وضعیت کنترل کمتر فاصله دهی گیاه و مکان یابی را به همراه داشته و گزینش گیاه اغلب محدود به سدوم ها است.

.

4.8/5 - (26 امتیاز)

دیدگاه ها غیرفعال است