ویدئو معرفی و مقایسه انواع چوب فضای باز

مقایسه انواع چوب مناسب فضای باز

نویسنده : مهندس احسان درباررضوی
( کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف )

چوب فضای باز در محوطه سازی باغ ویلا، روف گاردن و تراس گاردن بسیار مورد استفاده است. همچنین از انواع چوب مناسب فضای باز در ساخت فلاور باکس چوبی، نیمکت باغی، مبلمان کنار استخر، مبلمان باغی و مبلمان ویلایی استفاده می شود.

با اینکه چوب فضای بیرونی انواع مختلفی دارد اما اغلب، تیم مهندسین طراحی معماری و کارفرمای پروژه تنها با چوب ترموود ( Thermowood ) آشنایی دارند. در حالیکه شاید انواع دیگر متریال فضای باز برای آنها انتخاب مناسب تری باشد.

این مقاله علمی و کاربردی حاصل 10 سال تجربه صنایع ترنج سبز در استفاده از انواع چوب فضای باز در طراحی و ساخت انواع مبلمان باغی است.

مشتریان ما از انواع مبلمان فضای باز برای تجهیز و چیدمان محوطه ویلا ، تراس گاردن، تراس سبز و روف گاردن استفاده می کنند.

ما طی این سالها انواع چوب ها از قبیل چوب روسی، چوب ترمو فنلاندی، چوب ترمو ایرانی و چوب پلاست از برندهای معتبر موجود در بازار ایران را در ساخت محصولات استفاده کرده ایم.

بنابراین طی سالها بررسی کیفیت انواع چوب فضای بیرونی، ماندگاری و دوام آنها را در زیر برف، باران و نور خوشید و شرایط مختلف محیطی در نقاط مختلف کشور دیده ایم.

 

مقایسه ظاهری چوب ترموود با چوب پلاست و چوب روسی
مقایسه چوب پلاست با چوب ترموود
جدول مقایسه انواع چوب های مورد استفاده در فضای باز و چوب های ضد آب

کدام نوع چوب مناسب استفاده در فضای باز است؟

موریانه و برخی حشرات موذی از برخی گونه های چوب به عنوان منبع غذایی تغذیه میکنند و در آنها لانه می گزینند وسبب تخریب بافت چوب و کاهش استحکام آن می شوند.

بطور کلی چوب را می توان به دو دسته « چوب تلخ » « چوب شیرین »تقسیم بندی کرد.  مثلا چوب درخت افرا چوب شیرین است و چوب IPE از گونه چوب تلخ است.

چوب مناسب برای فضای باز در رده انواع « چوب تلخ» می باشد. چوب درخت کاج ( Pine ) که به علت واردات از روسیه به چوب روسی هم مشهور است چوب تلخی بوده و مورد حمله موریانه قرار نمیگیرد.

در این مقاله ما 4 نوع چوب فضای باز که تجربه استفاده از آنها در تولید مبلمان باغی ( آلاچیق، میز بالکن، نیمکت باغی، فلاورباکس ، سطل زباله باغی و … ) را داریم از جنبه فنی، ظاهری و قیمت با هم مقایسه میکنیم:

مقایسه کیفیت ظاهری چوب فضای باز

زیبا بودن یک متریال از دید افراد یک موضوع سلیقه ای است و از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است.

چوب ترمو دارای گره های پروانه ای بسیار زیبا است که در حقیقت محل اتصال شاخه به تنه درخت کاج است. چون از معزه درخت کاج برای استخراج چوب ترموود استقاده میشود، این گره های پروانه ای به تناوب تکرار میشود.

چوب پلای وود وارداتی دارای رویه تمیز و یکپارچه و اغلب بدون گره یا گره های کوچک و محدود از چوب افرا یا چوب کاج است.

یک معیار کلی برای مقایسه زیبایی ظاهری چوب فضای باز میزان پسندیده شدن توسط مشتریان خانم هنگام خرید و سفارش انواع مبلمان فضای باز از ما است.

نمودار مقایسه زیبایی ظاهری چوب های مورد استفاده در فضای باز بالکن و روفگاردن و باغ ویلا

مقایسه مقاومت چوب فضای باز در برابر آب و رطوبت

مهمترین چالش چوب های مناسب برای فضای باز قرار گرفتن در معرض شرایط مختلف جوی و نور خورشید است.

در صورتی که شما بخواهید از چوب فضای بیرونی در مناطق شرجی یا پر باران از قبیل مناطق جنوبی ایران و یا شمال کشور استفاده کنید باید به مقاومت چوب در برابر آب و رطوبت توجه ویژه ای داشته باشید.

چوب پلاست که ترکیبی از مواد پلیمری است در برابر نفوذ رطوبت بسیار مقاوم بوده و جذب آب ندارد. پس بیشترین دوام در برابر آب هم مربوط به چوب پلاست میشود.

چوب روسی یا چوب کاج در صورتی که در معرض آب باشد آب به داخل منافذ سلولزی و بافت چوب نفوذ میکند و موجب تورم و تغییر شکل چوب خواهد شد. از این رو چوب روسی کمترین دوام در برابر رطوبت را دارد.

نمودار مقایسه دوام چوب ترموود ، چوب روسی و چوب پلاست و چوب چندلایه در فضای باز در برابر نور خورشید و برف و باران

مقایسه دوام چوب فضای باز به تغییر شکل ابعادی

در فصل تابستان با افزایش دمای هوا همه اجسام انبساط ابعادی پبدا میکنند. انبساط طولی بسیار مهم تر از انبساط در عرض و ارتفاع است.

در صورتی که از چوب در ابعاد بزرگ و بدون درز انبساط در نمای ساختمان استفاده کنید باید منتظر ترکیدگی و کج شدن چوب فضای باز باشید.

چوب پلاست که یک رزین از مواد مصنوعی و پلی اتیلن است در زیر نور مستقیم خورشید گرمای زیادی جذب میکند و سختی خود را از دست داده ، نرم شده و افزایش طول پیدا میکند.

اگر می خواهید از چوب پلاست استفاده کنید دقت کنید از شاخه های با طول زیاد ( بیشتر از 2 متر ) استفاده نکنید و در صورت اجبار حتما درز به مقدار حداقل 3 میلیمتر در هر 2 متر را رعایت کنید.

چوب پلاست کمترین مقامت به تغییر شکل ابعادی را داشته و چوب ترمو در برابر تغییر شکل حرارتی بیشترین مقاومت را از خود نشان میدهد (چوب ترموود تغییر شکل پیدا نمیکند) .

مقایسه دوام انواع چوب های فضای باز در برابر تغییر شکل به علت نور خورشید و گرمای تابستان

مقایسه سختی و مقاومت چوب در برابر ضربه

چنانچه از چوب فضای باز برای ساخت مبلمان باغی استفاده گرددلازم است نوع مناسبی از چوب انتخاب شود که استحکام لازم را در برابر نیروهای ثقلی همچون وزن افراد دارا باشد.

چوب روسی توان تحمل وزن بالایی دارد و در ساخت نیمکت باغی، تخت کنار استخر، صندلی چوبی تاشو و … بسیار استفاده می شود.

چوب ترموود فرایند حرارت دهی در کوره مخصوص و مراحل فرآوری ترمو را طی می کند. فرآیند ترمو که مورد تایید انجمن ترموود فنلاند است سبب از بین رفتن بافت سلولزی چوب می شود.

بدین ترتیب چوب ترمو تحمل وزن پایینی دارد و برای تحمل وزن ثقلی نیازمند وجود ساپورت های با فواصل کم است.

نمودار بررسی مقاومت انواع چوبها در برابر ضربه و شکنندگی برای استفاده در مبلمان شهری و میز و نیمکت در فضای باز

معرفی انواع چوب مناسب برای فضای باز

1- چوب ترموود

چوب درخت کاج پس از برش و استخراج از جنگل داخل کوره هایی با دمای بالا قرار میگیرد و طی یک فرآیند بدون وجود اکسیژن در داخل محفظه کوره ، چوب تغییر رنگ داده و رنگ آن از سفید به قهوه ای تیره تغییر میکند.

در طی این پروسه گرما دهی، بافت سلولزی چوب از بین رفته و چوب جذب آب کمی در آینده خواهد داشت. به این چوب که فرآیند گرمایی شدیدی را طی میکند و بافت سلولزی آن از بین میرود ، چوب ترموود گفته میشود.

هر چه رنگ چوب ترمووود تیره تر باشد، نشانگر آن است که فرآیند گرمادهی بیشتری را طی کرده و در فضای باز، جذب رطوبت کمتر و در نتیجه دوام بیشتری خواهد داشت.

چوب ترموود بهتر است بصورت خام استفاده نشود و باید پوشش رنگ فضای باز روی چوب اجرا شود. توجه داشته باشید که این رنگ مخصوص فضای باز ؛ روغن جلا و کیلر و سیلر نیست !!! زیرا که اینها در برابر نور خورشید در کمتر از 3 ماه کاملا پوسته میشود و ظاهری بسیار زشت را ایجاد میکنند.

رنگ چوب ترمو دارای پوشش Anti UV است. رنگ کاملا جذب چوب میشود و به آن خاصیت آبگریزی میبخشد  و از سطح چوب در برابر اشعه خورشید محافظت میکند.

توصیه میشود هر 3 سال یکبار این پوشش روی سطح چوب ترموود تجدید گردد.

مقایسه سطح ظاهری چوب پلاست با چوب ترموود

2- چوب پلاست :

چوب پلاست در واقع یک متریال مصنوعی حاصل از ترکیب پودر چوب و پلیمر است.

چوب پلاست ظاهری مشابه نقوش چوب دارد ولی وقتی از فاصله نزدیک به آن نگته کنید مصنوعی بودن آن نمایان تر میشود.

چوب پلاست در طی زمان نیاز به نگهداری خاصی ندارد و بواسطه خاصیت آنتی یو وی و جذب آب کم بسیار مقاوم است.

این چوب مصنوعی ، بیشتر مناسب اماکن عمومی از قبیل نیمکت پارکی، محوطه سازی باغ و از این دست پروژه ها است. در صورتی که به فکر استفاده از چوب فضای باز در بالکن و یا ویلای شخصی خودتان هستید توصیه ما این است که از چوب طبیعی مانند چوب ترموود که حس طبیعی بودن را با خود دارد استفاده نمائید.

3- چوب روسی

چوب روسی از کشور روسیه وارد میشود و رنگ آن سفید مایل به صورتی روشن است. چوب کاملا خشک شده رنگ سفید مایل به کرم داشته و چوب خیس ، رنگ صورتی روشن دارد.

این چوب از موریانه و حشرات موذی در امان است زیرا که چوب تلخ داشته و مورد پسند مورچه و موریانه نیست. ضمن اینکه در مقایسه با سایر چوب های مناسب برای فضای بیرونی ارزان ترین قیمت و بیشترین سختی در برابر وزن را دارد.

چوب روسی در صورت که در معرض رطوبت شدید قرار گیرد آب وارد آوندهای چوب شده و منجر به افزایش حجم چوب میشود.

4- چوب پلای وود

چوب پلای وود در بازار به تخته چند لایی هم معروف است. این چوب از پرس تعداد زیادی لایه های نازک چوب بواسطه چسب حرارتی در دمای بالا همراه با فشار زیاد تولید میشود.

معمولا این چوب از کشور تایوان وارد ایران میشود و بصورت صفحه با ابعاد دقیق 122 در 244 سانتیمتر است.

در صورتی که شما میخواهید از میز و صندلی چوبی در فضای باز استفاده کنید که مابین چوبهای رویه میز درز وجود نداشته باشد و صفحه یکپارچه باشد تنها گزینه استفاده از صفحه چوب پلای وود است.

سایر چوبهای فضای باز مانند چوب ترموود، چوب روسی و چوب پلاست بصورت شاخه ای با ماکزیمم پهنا 20 سانتیمتر در بازار موجود اند.

رنگ چوب پلای وود برای رویه میزهای تاشو بالکنی

نتیجه گیری

مبحث قیمت خرید چوب فضای باز که مقایسه آن در جدول زرد رنگ در بالا آورده شده است.

پس از بیان مزایا و معایب انواع چوب فضای بیرونی نهایتاتوزیع آماری درصد انتخاب افراد از هر نوع چوب مطابق نمودار زیر است:

مقایسه استفاده از چوب های ترموود و چوب پلاست و چوب روسی در فضای باز
5/5 - (3 امتیاز)