دیوار سبز چیست، انواع دیوار سبز

دیوار سبز چیست


دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز مجموعه ای از گیاهان است که با سیستم آبیاری معمولی، هیدروپونیک یا آکواپونیک بر روی یک سازه قرار دارند. سازه دیوار سبز میتواند خود ایستا بوده یا به یک دیوار متصل باشد. نام های دیگر آن عبارتند از: دیوار سبز عمودی، دیوار اکولوژیک و دیوار زنده.

شاید تابحال درباره دیوار سبز شنیده باشید و احساس کنید که این دیگر آخر نماسازی است. اما در حقیقت ایده اولیه آن به دهه سی میلادی باز میگردد که در آن دوره در حد یک تخیل بود. شرکت های معماری برای کسب جوایز جوایز معتبر معماری به تدریج و در مقیاس کم آن را در طرح های خود گنجاندند و بدین ترتیب دیوار سبز در معماری داخلی و خارجی جای خود را باز کرد.

در این مطلب، کارشناسان شرکت ترنج سبز سعی میکنند زیبایی های این المان معماری سبز را به شما خوانندگان محترم نشان داده و سوالات و ابهامات مهمی را که ممکن است برای شما پیش آمده باشد جواب میدهند.

دیوار سبز چه زمانی ابداع شد؟

ایده اجرا دیوار سبز نخستین بار در سال 1930 توسط stunley haut white ثبت شد. اما این Patric Black  بود که آنرا تجاری کرد. پس از اجرا یک نمونه آن در موزه Quai Branly در پاریس که تاکنون نیز معروف و مشهور است، وی را به عنوان پدر دیوار سبز میشناسند. ابن امر سرآغاز تحولی بزرگ در معماری پایدار – معماری سبز ( Sustainable Architecture) می باشد.

این المان های معماری سبز، ظاهرا انبوهی از ساختمانهای بتنی و فلزی را تلطیف نموده و آلودگی بصری را به استندهای سبز زنده تبدیل مینماید. و از این طریق به حفظ تعادل در طبیعت و آسایش زندگی جامعه بشری کمک میکنند.

مزایای دیوار سبز چیست؟

همانند فضای سبز شهری (پارک ها و بوستان ها ) دیوار سبز می تواند فضاهای مسکونی را زیبا و طبیعی می نماید. همچنین میتواند آلودگی هوا را کاهش داده و سلامتی جامعه را افزایش دهد. در ادامه به توضیح هریک از این موضوعات می پردازیم:

الف) بهبود کیفیت هوا ( تاثیر دیوار سبز بر کیفیت هوا )

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون همواره به آلودگی هوا افزوده شده است. بخصوص در مراکز صنعتی به دلیل کثرت کارخانجات و نیز مراکز تجاری-اداری در شهر ها و وسایل نقلیه دودزا ، مشکل ذرات معلق وجود دارد. ( نمونه آن آلودگی هوا در شهر تهران و مشهد است.)

میتوان با گسترش دیوار سبز در فضاهای بسته به صورت موضعی نسبت به تصفیه هوا اقدام نمود. در مدارس به ما آموزش داده اند که درختان دی اکسید کربن هوا را گرفته و اکسیژن پس می دهند. اما کمتر کسی اطلاع دارد که درختان علاوه بر مورد فوق، ذرات معلق موجود در هوا را نیز جذب می کنند. کاهش ذرات معلق موجود در فضاهای بسته از قبیل مراکز تجاری و مسکونی ، با مساحت دیوار سبز رابطه افزایش افزون و لگاریتمی دارد.

مطالعات اخیر از تاثیر شگرف دیوارهای دارای پوشش سبز گیاهی – که در فضای خالی بین دو ساختمان بلند احداث شده باشد – بر بهبود کیفیت هوا حکایت دارد. فضای خالی بین ساختمان های بلند مکانی برای تجمع دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق است اما به ترتیب 60% و 40% از مقادیر آنها میکاهد. ( جالب است بدانید که یکی از عوامل اصلی سرطان در دنیا همین آلودگی هاست.)

سندرم Sick Building از جمله معضلات جامعه مدرن است. سندرم Sick Building  از جمله معضلات جامعه مدرن است. اغلب فضای داخلی ساختمان ها و ادارات مملو از بخارات توکسیک (Toxic) نامرئی است که از میلمان و دکوراسیون داخلی ناشی می شود و به تدریج و با گذر زمان بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد. این امر زمانی مهم تر می شود که بدانیم بین 75 تا 80 درصد اوقات خود را در داخل فضای ساختمان سپری می کنیم.

علاوه بر این گازهای با غلظت پایین هم در فضای داخلی ساختمان متساعد می شوند همچون فرمالدهید ، تری کلرید اتانول ، منوکسید کربن و … لذا اجرا دیوار سبز در ساختمان بعنوان یک المان دکوراسیون داخلی امری مفید بنظر می رسد.

تاثیر دیوار سبز بر منظر

در معماری شهری همه چیز حول دید بصری میچرخد. هیچ چیز نمی‌تواند زیبایی طبیعی را مغلوب نماید. دیواری که با پوشش گیاهی مناسب و متنوع طراحی و اجرا شده باشد، منظری بسیار زیبا شامل رنگ و زمینه برای نمای بیرونی ساختمان ایجاد میکند.

به خاطر داشته باشید که ایجاد دیوار سبز از تاثیرات حرارتی خورشید بر ساختمان (انبساط و انقباض) محافظت میکند و بدین ترتیب شاهد کاهش ترک های حرارتی در ساختمان خواهیم بود.

دیوار سبز در نمای بیرونی ساختمان به عنوان عایق حرارتی به منظور کاهش هدر رفت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در فصول سرد و گرم سال تاثیر گذار است. همچنین دیوار سبز آب باران را هدایت نموده و حفاظی در مقابل اشعه UV خورشید  ایجاد میکند.  

4.9/5 - (39 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *