ایده های دیزاین دکوراسیون بالکن

سازنده تجهیزات تراس سبز


تراس سبز

هزینه انجام تراس سبز چقدر است؟

هزینه های انجام تراس سبز شامل هزینه طراحی تراس سبز، هزینه اجرا تراس گاردن و هزینه نگهداری تراس سبز است. در ادامه به تشریح هر آیتم هزینه ای می پردازیم:

  • هزینه طراحی تراس سبز

معمولا شرکت های مجری تراس سبز ، کار طراحی را هم برای شما انجام می دهند. اغلب ادعا دارند که این طراحی رایگان است ولی در عمل هزینه آنرا هرچند به مقدار کم در صورت وضعیت مالی در قالب سایر ردیف های اجرایی به شکل نامحسوس از شما می گیرند.

اما اگر شما نیاز به یک تراس سبز کاملا حرفه ای و لوکس دارید که در ان حداکثر استانداردها م لاحظات سازه، معماری و تاسیسات درنظر گرفته شده باشد باید طراحی آنرا به یک شرکت مشاور معتبر بسپارید در این حالت رقمی بین متری 10.000 تا 50.000 تومان را از شما می گیرند.

  • هزینه اجرا تراس سبز

با توجه به اینکه کدام روش اجرا را انتخاب کنید، هزینه ها متفاوت خواهد بود. روش تراس سبز مدولار کم هزینه ترین روش است و تراس گاردن متمرکز پر هزینه ترین روش اجرا تراس سبز می باشد.

در تراس سبز مدولار شما فقط هزینه آیتم های فلاور باکس ، میز و صندلی بالکن ، آبنما پرتابل و دیوار سبز را پرداخت می کنید که چون پیش ساخته هستند هزینه آنچنانی ندارند. این آیتم ها پس از ساخت ، در محل موردنظر طبق پلان معماری جایگزاری می شوند.

در روش اجرا  ” تراس گاردن متمرکز ” و ” تراس سبز گسترده   شما باید هزینه سنگین لایه بندی و ایزولاسیون لایه های رطوبتی، ضد ریشه ، زهکش و … را متحمل شوید. سپس هزینه ساخت در محل با مصالح بنایی و اجرا کم کیفیت ظاهر تمام شده را نیز به جان خواهید خرید.

هزینه اجرا تراس سبز مدولار از بقیه روش ها به صرفه تر است.

  • هزینه نگهداری تراس سبز

تراس سبز مدولار هزینه نگهداری خاصی ندارد فقط آبیاری گیاهان، کود و سم که اینها حدوداً مبلغ 600.000 تومان سالیانه است.

تراس سبز گسترده و تراس گاردن متمرکز هزینه های نگهداری و مراقبت لایه های زهکش، بازدید سالیانه تاسیسات و … را دارد که حدوداً سالانه مبلغی بالغ بر 50.000.000 ریال می شود.

در ادامه این مطلب به بیان نکات مختلفی می پردازیم که در طراحی و ساخت تراس سبز باید آنها را بدانید.

تراس سبز چیست؟

هرگاه در یک تراس از طریق ایجاد فضای سبز و مبلمان فضای باز ، فضا سازی کنیم به آن تراس سبز یا تراس گاردن می گویند.

در تراس سبز می توان انواع گل، سبزیجات مثل نعنا، ریحان، گشنیز و … و حتی درختچه های تزیینی ویا میوه را کاشت.

تراس سبز یا تراس گاردن را هم در تراس نمای شمالی و هم تراس نمای جنوبی می توان اجرا نمود اما با کمی تفاوت های جزیی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود.

انواع تراس سبز

بطور کلی در معماری سبز و معماری پایدار سه نوع تراس سبز داریم:

تراس سبز گسترده

در تراس سبز گسترده از لایه خاک با عمق کم استفاده میشود. بدین ترتیب ما شاهد یک سطح سبز گسترده خواهیم بود اما نمی توان در آن گیاهان ریشه دار و درختچه یا درختان مثمر تزیینی را کاشت. این مسئله مهم ترین عیب تراس سبز گسترده است.

همچنین تبخیر آب در تراس سبز گسترده بدلیل عدم توانایی در حفاظت مناسب از سطح بستر بسیار بالاست.

تراس سبز متمرکز

در روش تراس سبز متمرکز، از حجم سازی برای محوطه سازی تراس یا بالکن استفاده می شود. در این سبک، با توجه به پلان معماری در بخش هایی عمق خاک بیشتری را داریم که به ما اجازه کاشت گیاهان بزرگتری را می دهد.

معمولا گیاهان یا درختانی که نیاز به عمق خاک زیادی دارند را در زیر ستون های جانمایی می کنند.

دقت کنید که : اجرا تراس سبز متمرکز نیاز به استقامت سازه ای دارد و وزن مرده ناشی از فضای سبز باید در محاسبات سازه ای اسکلت ساختمان لحاظ شود. این اضافه وزن یعنی تحمیل هزینه اسکلت آهن بیشتر به پروژه که اقتصادی نیست

تراس سبز مدولار

تراس سبز مدولار از مجموعه ای پیوسته از فلاور باکس های چوبی مستقل و المان های فضای باز مثل آبنما، آتشدان، میز و صندلی بالکن و … تشکیل شده است. فلاور باکس های صنایع ترنج سبز قابلیت جابجایی چیدمان در سطح تراس سبز و تراس گاردن را دارند.

در تراس سبز مدولار ، فلاور باکس ها در سایز های مختلف و بصورت پیش ساخته  براساس پلان معماری پروژه در محل کارگاه صنعتی ترنج سبز تولید می شوند.

چون تمام تجهیزات تراس سبز بر طبق اپلان معماری و برداشت ابعاد ازبیلت در کارگاه ساخته میشود از دقت بسیار بالایی در کیفیت برخوردار است.

زهکشی آب مازاد گیاه در انواع فلاور باکس چوبی و فلاور باکس فلزی تولید شده در صنایع ترنج سبز بصورت مخزنی و کشوی بازشو است . بنابراین دیگر مشکل نشت آب از طبقه بالا به طبقه زیر در تراس سبز مدولار وجود نخواهد داشت.

همچنین فلاورباکس های تولید شده در صنایع ترنج سبز دارای دو جداره هستند. مخزن داخلی برای خاک ریزی و کاشت گیاه است. این مخزن کاملاً ایزوله بوده و از جنس PP است. جداره بیرونی نیز کاور چوبی بستر کشت است.

در تراس سبز مدولار دست شما برای کاشت انواع گیاهان باز است. همچنین چیدمان تراس سبز مدولار را هر موقع خواستید می توانید تغییردهید.

اهمیت تراس سبز و تراس گاردن در منزل چیست

امروزه بدلیل افزایش تعداد ساختمان ها در شهر های بزرگ ، افزایش قیمت زمین و کاهش سرانه فضای سبز شهری، ایجاد یک محیط سرسبز اختصاصی در منازل اهمیت پیدا می کند.

ایجاد تراس سبز و تراس گاردن سبب افزایش نشاط روحی در ساکنین آپارتمان، تولید هوای تازه و پر اکسیژن و انتقال آن به داخل منزل می شود. همچنین محیط خشک و سرد منزل را به فضایی سبز اختصاصی تبدیل می کنید.

اصول طراحی تراس سبز و تراس گاردن

هدف از طراحی فضای تراس سبز ویا تراس گاردن ایجاد یک محیط دلنشین برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه است. این کاربری نیاز به داشتن یک حریم شخصی بدون اشراف همسایگان دارد که باید آنرا به نحو مناسب در طراحی تراس گاردن تامین نمود.

  • در طراحی تراس سبز ابعاد طول و عرض محوطه ی تراس گاردن نقش مهمی دارد. حداقل عرض تراس 120 سانتیمتر و حداقل طول برای ایجاد تراس سبز خوب 200 سانتیمتر است.
  • علاوه براین باید به تم دکوراسیون داخلی منزل نیز توجه کرد. اگر سبک دکوراسیون داخلی خانه مدرن است باید از مبلمان فضای سبز مدرن و چیدمان لوکس استفاده شود. برای دکوراسیون سنتی بهتر است از مبلمان سنتی و عناصر متناسب استفاده گردد.
  • به شخصیت شناسی و پرسونای ساکنین واحد مسکونی هم باید توجه کنید. سن افراد، جنسیت استفاده کنندگان از تراس سبز و تراس گاردن، میزان تحصیلات، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و حتی ساعاتی از شبانه روز که از تراس سبز استفاده می کنند در تصمیم گیری برای طراحی چیدمان یک تراس گاردن اهمیت دارد.
  • اقلیم منطقه ای که تراس گاردن در آن اجرا می گردد شامل شمالی یا جنوبی بودن تراس، زاویه تابش خورشید به محوطه و کف تراس، جهت وزش باد غالب، دمای حداقل و حداکثر در آن منطقه جغرافیایی.

اصول اجرای تراس سبز

در اینجا به بیان ملاحظات اجرایی تراس سبز مدولار می پردازیم.

تراس سبز مدولار احتیاج به زیرسازی خاصی ندارد. بعد از ایزولاسیون و کفسازی با مصالح بنایی، می توانید چمن مصنوعی یا کفپوش چوبی را در کف تراس سبز اجرا کنید و سپس فلاور باکس های چوبی، فلاور باکس های فلزی یا فلاورباکس های چوب و فلز را طبق پلان معماری در موقعیت های خود جایگذاری نمایید. به همین سادگی و راحتی!

برای محوطه سازی تراس گاردن از مبلمان فضای باز و المان های مربوطه استفاده می کنیم. مثل میز و صندلی بالکن، صندلی چوبی تاشو، نیمکت دیواری تاشو، میز تاشو بالکن، آبنما، تاب فلزی و …

چیدمان و تزیین تراس سبز کوچک

هرگاه شما فضای بزرگی را به تراس اختصاص دهید مشکلی بابت چیدن مبلمان فضای باز و تزیین آن نخواهید داشت اما؛

اگر تراس شما کوچک و محدود است پیشنهاد میشود برای استفاده حداکثری از فضای تراس سبز، از فلاور باکس لبه تراس و فلاور باکس روی نرده استفاده کنید. همچنین می توانید از تجهیزات و مبلمان تاشو که به دیوار متصل میشود بهره ببرید مثل: میز تاشو دیواری، میز تاشو بالکن، ست دو نفره ایکیا مدل تارنو.

علاوه بر اینها یک گزینه خیلی خوب، استفاده از تجهیزاتی است که چندین کاربرد همزمان دارند مثل نیمکت صندوقچه ای.

عناصر مورد استفاده در تراس سبز

در هر تراس سبز ویا تراس گاردن با توجه به ابعاد آن و میزان هزینه ای که می کنید، موارد زیر در سبد انتخاب شما جای می گیرند:

  • کفپوش چوبی ترموود یا تایل چوبی ترموود
  • چمن مصنوعی
  • میز و صندلی تاشو بالکن
  • صندلی تاشو بالکن
  • آبنما
  • میز تاشو بالکن
  • فلاور باکس چوبی ، فلاور باکس فلزی ، فلاور باکس روی دیوار ، فلاور باکس روی نرده
  • گلدان آویز دیواری
  • باربیکیو
  • تاب فلزی
  • نیمکت تاشو بالکن

مبلمان فضای باز مناسب تراس سبز

مبلمان مناسب تراس سبز و تراس گاردن باید:

  • سبک باشد تا بنوان آنرا به راحتی حمل و جابجا کرد؛
  • در مقابل شرایط جوی و نور خورشید مقاوم باشد؛
  • قابلیت تاشو بودن داشته باشد تا در زمان های غیر ضرور بتوان آنرا تا نمود و به فضای بیشتری دسترسی پیدا کرد.

گیاهان مناسب کاشت در تراس سبز

در انتخاب گیاه مناسب هر تراس سبز باید به مواردی مثل: سازگاری با اقلیم منطقه، میزان حساسیت به نگهداری، زون بندی پوشش گیاهی تراس و تناسب با سایر گیاهان تراس گاردن توجه نمود.

پر کاربردترین گونه های گیاهی برای تراس سبز در ایران عبارتند از: انواع گل های فصلی، پیچ امین الدوله، درختچه کاج، شمشاد، رزماری.

نورپردازی تراس سبز

بازه زمانی استفاده از تراس سبز و تراس گاردن معمولا پس از بازگشت افراد از سرکار و تایم عصر یا شب است. لذا نورپردازی برای لذت بردن از سرسبزی گیاهان بسیار مهم می باشد.

درصورت امکان از تبدیل برق 12 یا 24 ولت برای پمپ و نورپردازی آبنما استفاده شود تا خطر برق گرفتگی را به حداقل برسانید.

باید با توجه به موقعیت قرارگیری انواع فلاور باکس ها  و سایر المان های فضای باز از روش  هم بندی مناسب استفاده گردد.

همچنین لامپ ها دارای حداقل سطح استاندارد IP65 باشند.

بکارگیری نور مخفی بسیار به زیبایی محیط می افزاید.

نگهداری تراس سبز

نگهداری گیاهان تراس سبز نیاز به دانش کشاورزی خاصی ندارد. تقریبا هر دو روز حدود یکساعت وقت بگذارید کافیست تا یک تراس گاردن سرحال و شاداب داشته باشید.

اگر از کفپوش چوبی ترموود استفاده می کنید تمیزکاری و نگهداری بسیار راحتی خواهید داشت.

مزایای تراس سبز

  • ابجاد نشاط در ساکنین خانه
  • تصفیه هوای ورودی به منزل
  • جذب امواج صوتی مضز در محیط
  • تعادل دمایی از طریق کاهش 6 تا 8 درجه ای دما
  • زیبایی بصری وصف ناپذیر
  • وجود بوی مطبوع گلها در محیط
  • داشتن یک محیط دورهمی سبز و خصوصی

معایب تراس سبز

تنها عیب اساسی تراس سبز های گسترده و متمرکز، نشت آب از طبقه بالا به طبقه پایین است که این عیب در روش تراس سبز مدولار بکلی حل شده است. ( با داشتن فلاور باکس های مستقل و پرتابل )

تفاوت تراس و بالکن در معماری

بطور کلی تراس و بالکن فضایی در نمای ساختمان هستند. تراس سقف ندارد، جزو مشاعات ساختمان است و در زیربنای واحد مسکونی قرار نمی گیرد.

بالکن مسقف است و از الحاقات واحد مسکونی است که مساحت آن در زیربنا محاسبه می شود. بالکن ها اغلب از یک طرف رو به فضای بیرونی دارند. گاهی هم بالکن ها از دو یا سه طرف رو به فضای باز هستند.

نیمکت صندوقچه ای در بالکن
3.7/5 - (32 امتیاز)

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *