ابعاد نیمکت

ابعاد استاندارد در طراحی نیمکت متناسب با ارگونومی افراد انجام میگیرد.

 

ابعاد نیمکت

نیمکت استاندارد و ویژگی های آن

نیمکت از جمله المان های ضروری در زندگی شهری و مجتمع های تجاری است. نیمکت مکانی است برای میانسالان و سالخوردگان تا درد دلهای خود را در برابر آفتاب زمستانی یا زیر سایه تابستانی درختان با هم سن و سالان خویش رد و بدل کنند. بهترین جاست برای دانش آموز و دانشجوی اهل مطالعه. منظر مناسبی است برای آنان که آرزو ها و برنامه های زندگی مشترک آینده را مرور می کنند و موضوع استرتژیک برای مادران است تا ضمن زیر نظر داشتن فرزند خود با دوست جدیدشان صحبت کنند و شاید استراحتگاهی باشد برای پاهای خسته فروشنده ای دوره گرد. در انتخاب جایی برای نشستن ، معمولا یک نوع استفاده کوتاه یا بلند مدت مد نظر است. نشیمنِ بلند مدت الزامات خاص خود را می طلبد، مانند : مدولاریته، فرم ، ارگونومی و قطعات اضافی.

طبقه بندی نیمکت ها از نظر ظاهر

برای استفاده کوتاه مدت می توان ترکیب ساده و متنوع تری در نظر داشت: نیمکت های یکپارچه با گلدان و روشنایی ( پایه چراغ ) و زباله دان یا نیمکت های دیواری و پایه کوتاه روی دیوار. به تعبیر دیگر، نیمکت ها و صندلی های خیابانی برای استفاده کوتاه مدت در گروه نیمکت بدون پشتی و با استفاده بلند مدت در گروه نیمکت با پشتی قرار می گیرند.

دسته اول در تکمیل فضاهای معماری  عمومیت بیشتری دارند. اکثر این نشستنگاه ها اهداف زیبایی شناسی و تزئینی دارند و کمتر به راحتی آنها فکر شده است. نزدیک کردن این نوع صندلی ها به اجزایی تندیس وار در محوطه های مورد نظر طراحان، عرف رایج است. بدین ترتیب اغلب این وسایل از مصالح بنایی و ساختمانی نظیر سیمان، سنگ و آجر، همانند عمارتهای پیرامون شان ساخته می شوند. این اجزا با محیط اطراف هماهنگی نسبی خوبی دارند و در برابر عوامل محیطی هم مقاومند.

پر کاربرد ترین و راحت ترین نیمکت ها، آنهایی هستند که از پشتی و جا دستی برخوردارند و فرمی راحت و مطابق با بدن دارند . این گونه  نشستنگاه ها افراد را به تامل در نشستن و سپری کردن اوقات با آسودگی خاطر در محیط شهری تشویق می کنند.

انواع نیمکت از نظر کاربری

  • رو به بیرون ، پشت به پشت با یک دید
  • برای مراکز فعالیتی ، بازارها و فروشگاه ها
  • به صورت تکی برای ایستگاه های اتوبوس وکافه تریاها
  • به صورت مدولار که در واحدهای کوچک می تواند شکل خمیده ی خطی داشته باشد و برای پوشش اطراف و بین درختان مورد استفاده قرار گیرد.
  • به صورت تکی که کنار درختان قرار می گیرد و فضایی کاملا خصوصی ایجاد می کند. تا حد امکان ، صندلی باید در موقعیتی قرار گیرد که از عواملی چون باد و غیره محفوظ بماند. ترتیب قرار گرفتن صندلی ها باید به گونه ای باشد که از نیمکت های غیر ثابتی که به راحتی جابه جا می شوند و در مسیر عبور پیاده مانع ایجاد می کنند، استفاده نشود .

اصول طراحی نیمکت :

مجموعه پارامترهایی که طراحان صنعتی در طراحی مد نظر قرار میدهند را میتوان بصورت زیر جمع بندی نمود:

  • راحتی
  • دوام
  • جذب گرما
  • ریختن راحت آب از روی آن
  • مراقبت کمتر
  • مقاومت در برابر تخریب

مصالح مورد استفاده در طراحی نیمکت

مصالح گوناگون ، سطوح زیبایی برای نشستن ایجاد می کنند. چوب ، ماده ای گرم است. فلز و سنگ نیز کاربردی و راحت هستند ولی سطح آنها برا ی نشستن طولانی مدت سرد است.

  • چوب ، هم برای بافت های امروزی و هم برای بافت های تاریخی مناسب است. البته باید به صورت لبه گرد ، سخت و قطعه قطعه در آید . چوب های سخت بادوام است . ولی به دقت باید از منابع مشخص قابل تجدید تهیه شود .
  • ورقه های فلزی سوراخ دار ، شبکه ی سیمی یا تور سیمی ، مصالح پوششی هستند که بویژه برای محیط های شهری مناسب اند .
  • چدن نسبت به مصالح دیگر نایاب است و به ندرت برای ساخت صندلی به کار می رود .

نگهداری از مصالح بکار رفته در ساخت نیمکت

بهتر است از مصالحی استفاده شود که نیاز به مراقبت کمتری دارد . تمام فلزات باید به طور مناسب در مقابل تخریب و فرسایش حفاظت شوند. آنها باید با پوشش پودری الکترواستاتیک محافظت شوند . در سواحل یا جاهایی که به یراق آلات روکار خسارت وارد می شود، باید از فولاد ضد رنگ ( استنلس استیل ) و آلومینیوم مخصوص قسمت های مقاوم باشند و بتن ها نیز باید در برابر خرابی محافظت شوند. ترنج سبز تولید کننده و طراح انواع نیمکت و مبلمان ویلایی و تجهیزات باغی لوکس در مشهد

در مجموع باید از مصالحی که در گرما و سرمای شدید یا در اقلیم مرطوب و خشک آسیب  نمی بییند، استفاده کرد .

اتصالات نیمکت

در فضاهای قابل تخریب باید از پیچ های مهار یا ساخت زیر سطحی در گیره مهار استفاده کرد .

ابعاد استاندارد نیمکت

در طراحی، رعایت اندازه های متناسب با ارگونومی میانگین افراد جامعه اهمیت بسیاری دارد. با توجه به اینکه در کشور ما (ایران) جثه عموم افراد جامعه در مقایسه با اروپایی ها و آمریکایی ها کوچکتر هستند و میانگین قد ایرانیان نسبت به اروپایی ها کمتر می باشد، استفاده هوشمندانه از ابعادی که استانداردهای اروپایی پیشنهاد میدهند؛ ضروری است.

صندلی ها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند . ولی ویژگی های اصلی بدنه ی آنها ، کمی با هم تفاوت دارد. برای طراحی میلمان شهری باید داده های مربوط به ویژگی های انسانی را مورد توجه ویژه قرار داد.

ابعاد لازم برای یک فرد متوسط عبارت است از :

  • ارتفاع صندلی : مردان ۴۴ سانتی متر ، زنان ۴۴ سانتی متر
  • گودی صندلی : مردان ۴۸ سانتی متر ، زنان ۴۴ سانتی متر
  • میانگین ارتفاع تکیه گاه : ۷۲ سانتی متر، بنابراین ، ارتفاع صندلی نشیمن بین ۶۰-۶۵ سانتی متر است .
  • پهنای نشیمن گاه : مردان ۳۷ سانتی متر،زنان ۴۰ سانتی متر

برای یک صندلی کوتاه و گود ، ارتفاع ۵/۳۹ – ۴۳ سانتی متر و گودی ۴۹- ۵/۶۳ سانتی متر بهتر است . علاوه بر این ، هر چه مقطع صندلی بیشتر باشد ، راحت تر است در صندلی هایی با تکیه گاه و زاویه کم ، این راحتی بیشتر می شود . طراحی ، آرایش و تزیینات صندلی دارای ظرافت هایی خاصی است .

معمولا باید مقداری فضای خالی برای نشستن افراد غریبه کنار هم در نظر گرفت . برای مثال ، از یک نیمکت ۱۸۰ سانتیمتری ، به ندرت می توان فضایی برای بیش از دو نفر به دست آورد . البته در برخی از جوامع ، ۴ نفر نیز می توانند بر روی آن بنشنینند . طول نیمکت معمولی ۲/۱ ، ۸/۱ ، ۴/۲ متر است . اگر نیمکت ها به اندازه بلند باشد که بتوان روی آن دراز کشید ، معتادان بر روی آن می خوابند ، ولی با طراحی و تعبیه دسته های صندلی می توان مانع این کار شد .

در فضاهای گردشی باز ، نیمکت ها دارای تکیه گاه و دسته ی صاف هستند . نیمکت پهن و کوتاه و تقریبا گرد ، در جایی مناسب است که افراد می خواهند دراز بکشند و روزنامه بخوانند یا جایی که روی هر چهار سمت آن بنشینند و جهت خود را انتخاب کنند.

نصب نیمکت به زمین

در مکان های مسطح ، نیمکت به زمین پیچ می شود . ولی در فضاهای سرازیری بهتر است با پیچ هایی به زمین ثابت شوند تا ظاهر زیبایی آنها حفظ شود، تمام پیچ ها باید پخ و مسدود شود.

5 ستاره